23 november 2007

LÅT DEN RÄTTE KOMMA IN trailer


Ojojoj, jag är bisarrt glad. I dag fick jag veta att jag ska klippa trailern till filmen baserad på John Ajvide Lindqvists fantastiska LÅT DEN RÄTTE KOMMA IN.

LÅT DEN RÄTTE... är J.A.L.s debutroman, och han har via ett litet antal böcker med skräckteman kommit att bli Sveriges Stephen King.

LÅT DEN RÄTTE är en modern vampyrhistoria som utspelar sig i Blackeberg tidigt 80-tal. Handlar om en mobbad pojke som får en ny vän - en flicka flyttar in i porten intill. Samtidigt sker ett antal bestialiska mord i omgivningarna. Alla mord visar sig ha sin rot i den lilla flickan som är en uråldig vampyr.

Dels är historien en alldeles fantastisk (och fantastiskt blodig) variant av den ibland lite uttjatade vampyrgenrern - J.A.L. har återuppväckt den klassiska skräckfiguren och sånär uppfunnit en egen mytologi.

Men främst är det en historia om utanförskap och avståndet mellan människor. Som alla de bästa skräckhistorierna så har den sitt avstamp i högst mänskliga frågor som de flesta kan relatera till.

Jag har ännu inte fått se filmen regisserad av Tomas Alfredsson, men följer den bara boken halvvägs så kommer den att vara både gripande och skrämmande.
Jag tror och hoppas att detta kommer att bli den bulldozer som banar väg för en ökad svensk skräckproduktion!

30 kommentarer:

Anonym sa...

Klippningen sker i AVID gissar jag? Du vill inte ha en klippass.? Behöver inte ens ha betalt, du kan FÅ pengar om jag får vara med! :)

Anonym sa...

Kan tillägga att jag läst boken 3 gånger!

Johannes Pinter sa...

Ja, det görs i AVID. Och nej, jag behöver ingen klippass :)
De ska f.ö. ha en testvisning för utvald publik i veckan som kommer. Ska bli kul att se den på stor duk innan den sista klippningen låses :)

Anonym sa...

Den var inte så het...

Johannes Pinter sa...

Var du också på visningen? Min professionalitet förbjuder mig att uttala mig om filmer som jag jobbar med ;)

Anonym sa...

Your silence says more than words ever could :)

Anonym sa...

Eftersom jag inte är jätteinvolverad i produktionen kan jag ju bidra med ett par av mina synpunkter. För det första; 80-talsstämningen var som bortblåst. Sedan var större delen av filmen felcastad, förutom Oshkaj och Eliii (speciellt mobbarna, alkisarna kunde man ha fimpat helt). Ovanpå detta låg ett värdelöst ljudspår och filmen var inte det minsta läskig. På grund av EN ENDA effektscen riskerar filmen få 15-årsgräns, den scenen känns det som de hade med bara för att visa att "titta vad vi kan göra". Och justja, en sak till. IKA NORD??? WTF???!!!

*End of whine*

Anonym sa...

Jag har läst vad alexander på moviezine skrev om filmen efter första testvisningen han tyckte att filmen var bra och han hade aldrig sett något liknande. Eli och Oskar tyckte han var jätte bra och deras kärlek var vacker att följa. Så det verkar jätte konstigt att den blivit så dålig nu..

Anonym sa...

Men du kanske tror att det ska vara en skräckFILM

Anonym sa...

elsa: Alexander har nog inte läst boken. Anledningen till att jag är så besviken är att boken innehöll nog med stoff för en Oscar-kandidat, och filmarna har reducerat detta till att bli en ren diskbänksrealistisk kärlekshistoria mellan två ungdomar, inte helt olikt En Kärlekshistoria. Att man tagit bort skräckelementen är helt obegripligt, varför då inte bara lämna boken ifred och göra just en ungdomskärlekshistoria? Det övernaturliga bidrar inte med något nödvändigt i filmen.

***SPOILER***
Att slutet sedan följer bokens slut trots att mobbarna i filmen själva verkar skitskraja och slutet är något av det mesigaste i mannaminne är fullkomligt obegripligt.
***SPOILER***

Så: vill man se den som en relationsfilm (som Tomas tidigare film om Bert) så är det inte mig emot. Och jag VET att man inte kan ha med allt som står i en bok i en filmadaption, men man kunde ha gjort de två timmarna betydligt mer intressanta och täta. Nu känns det mest som om hela filmen går i en enda takt hela tiden och inga växlingar mellan snabba och långsamma scener görs. Tröttsamt!

Skaparna borde först ha tittat på andra skräckfilmer och försökt lära sig hur man gör. John, som skrivit både manuset och boken som det baseras på, måste ha tvingats kompromissa ganska rejält...

Anonym sa...

Sen så var ju det här som sagt en testvisning och vissa saker kan ju ändras till slutkopian. Men musiken ska tydligen vara den som visades på testvisningen så ganska mycket hopp är förlorat. Att man inte insett att musik betyder så enormt mycket! Musik är ofta en bättre känsloförmedlare än bild.

elsa sa...

jag tycker att eli och oskar var suveräna i rollerna särskilt eli det är en svår roll och hoytes bilder är fantastiska

Anonym sa...

Det som irriterar mej! Är att många tror att filmen ska vara som frostbiten, fast bättre och filmen liknar inte bert filmen alls!!!

Anonym sa...

Absolut! Jag har inte klagat på vare sig Oskar eller Eli (möjligtvis blev jag lite konfunderad över Oskars utseende som jag uppfattade som radikalt olikt det som beskrivs i boken). Rollerna gör de utmärkt.

Innan jag drar en vidare diskussion måste jag fråga om du, Elsa, läst boken?

elsa sa...

Jag har läst boken 6 gånger

elsa sa...

jag vet att det är mycket som inte är med i filmen men john ajvide skrev manuset och han hade gjort det så här.

Johannes Pinter sa...

Jag har klippt (och klippt om) några långfilmer, och har med den rutinen i ryggen - och efter den intressanta testvisningen - satt ihop en och en halv A4 på ändringsförslag som ska lämnas till produktionen.
Dock fick jag höra dagen efter testvisningen att de redan satt med slutmixen av filmen i Norge, vilket torde innebära att de redan låst klippningen.
Så jag får väl kasta mina ändringsförslag i papperskorgen :(

Anonym sa...

Det är synd, Johannes. Jag fastnade faktiskt för Sleepwalker när jag såg den, på grund av den suggestiva stämningen, den råa looken och fingertoppskänslan på klippningen.

Just sådant som LDRKI saknade. Hoytes bilder är fina, men lite malplacerade. I första skogscenen med offret är den bländande upplysta helbilden bara löjlig, ser ut som något från SVTs berömda Läckberg-filmatiseringar. Hoyte är ju egentligen TV-fotograf men TV-produktion har en så radikalt annorlunda produktionsmetodik så jag vet inte om det var så klokt att han plåtade den.

Är det förresten möjligt att se Kaknästornet från Blackeberg som ligger typ tre mil bort? Eller klipptes det bara in för att "övertyga" publiken om att Luleå är Sthlm? Hoppas att det bara var ett skämt som dom lagt in på testvisnings-DVDn...

elsa sa...

dom filmade faktiskt i blackeberg och inte bara i luleå

Anonym sa...

Kan man se Kaknästornet från Blackeberg?

elsa sa...

Johannes du måste tycka att filmen är dålig eftersom du hade 1 och en halv a4 sida som du tycker att dom ska ändra

Anonym sa...

elsa, kan vi ta den här diskussionen på msn?

aronsson_41@hotmail.com

elsa sa...

ja gärna men adressen är ej giltig står det på msn

Anonym sa...

För mig funkar det. Prova igen om en stund, skam den som ger sig...

Johannes Pinter sa...

Elsa: tolka inte min kommentar som att jag tycker filmen är dålig. Men däremot har alla filmer alltid några skönhetsfläckar som kan putsas till, och det är där mina kommentarer kan komma till pass.

Jag ska bara dra ett klippexempel: karaktären Håkan känns väldigt passiv i scenen i omklädningsrummet - om man klippte bort hans långa sittande på bänken så skulle scenen få betydligt med puls.

Anonym sa...

Du får också adda mig Johannes :)

Jag hade inte behövt en och en halv A4-sida för att lämna mina synpunkter, det hade räckt med en mening:

"Har ni pengar kvar, filma om hela, har ni inga pengar kvar, skänk bort optionen till ett bolag som kan långfilm"

Anonym sa...

Hallå Johannes! Jag har läst boken 2 gånger och är helt såld på John Ajvide. Vet du när trailern släpps? Så sjukt nyfiken. :)

Johannes Pinter sa...

Trailern släpps nog inte förrän efter helgerna. Filmen har premiär i mars.
Vi tittar på möjligheten att dessutom klippa flera olika teasers med olika temainriktning, vi får se hur det blir.

Anonym sa...

Klipp ihop en trailer med inslag från gamla Ika i Rutan-avsnitt, det kommer få folk att bli nyfikna...

Anonym sa...

Gärna med payoffen: Ni trodde ni sett det värsta. Vänta bara.