09 november 2007

att pitcha

Att sätta ihop ett presentationsmaterial för att pitcha en filmidé är något som inte är så vanligt i Sverige. Mycket för att det luktar "kommersiellt tänkande", något som ju inte film får vara i detta filmiska u-land.
Ofta brukar det dessutom vara så att den som har en filmidé redan har svängdörren öppen till sin producentkompis, som då inte först och främst köper den fräscha idén utan sin redan etablerade regissörskompis.

De som står utanför bisnissen, som inte är etablerade men som har en stark idé, har flera saker emot sig.
1) de har inte något track record att visa upp
2) de har ingen producentkompis som kan slussa in dem på ett bolag
3) de måste visa upp ett färdigt manus då de flesta bolag inte bara tar en idé - men utan prodbolag som bollplank i ryggen så kan de dels inte få ihop ett konkurrenskraftigt manus, och dels inte få stöd från SFI då de i princip kräver att man har ett prodbolag attached för att få manusstöd. Lite moment 22.

Vad göra då? Jo, man sätter ihop ett säljande pitchpaket för att på så sätt övertyga en producent om att man har en slagkraftig idé.
När man kliver in genom dörren på prodbolaget så har de ingen aning om vad de ska få höra. Ditt jobb som manusförfattare/regissör är att då med alla medel visa vad du har. Du om någon vet ju hur unik och fantastisk idén är, det gäller bara att övertyga dem om det.

När du pitchar så är det dock inte bara idén du säljer in... utan även dig själv.
Du är bara så bra som ditt pitchmaterial är, och ditt pitchmaterial är bara så bra som du är!
Se det som en audition. Sitter du bara och muttrar, eller inte har några svar på producentens frågor - well, då kan du inte räkna med att de köper dig och ditt material heller. Och då får du skylla dig själv.
Har du tänkt dig att regissera din film, då läser producenten in dina eventuella regitalanger i din pitchpresentation. Vilken regissör skulle du välja om du var producent: en som sitter med korslagda armar och mumlar nervöst och korthugget? Eller en med glimten i ögat som är animerad och infallsrik och inspirerande? Svaret är ganska enkelt...

Ok. När jag pitchar så är det två viktiga saker jag tänker på:
1) vara väl förberedd, och ha svar på eventuella frågor
2) ha presentationsmaterial som tydligt visar min vision, gärna FÖR MYCKET material.

Ingen annan än du själv kan ju ha pejl på din vision. Så försök att förbereda dig på att konkretisera den från så många infallsvinklar som bara är möjligt, så att producenten får en klar och sann bild av vad de eventuellt ska betala miljoners miljoner för att få upp på en bioduk.

Genretillhörighet: är det en dramathriller eller en thrillerkomedi eller en ren thriller?
Referenstitlar: befintliga titlar som din film kan tänkas likna. Akta dig dock för att jämföra med filmer som bygger på att de är svindyra - du kan nog inte göra en svensk TRANSFORMERS...
Formmässig/visuell stil: jag brukar plocka stills från dvder som korresponderar tex stämningsmässigt eller ljussättningsmässigt.
Ungefärlig budgetnivå: Om en producent gillar idén så ändras din siffra förmodligen, men det kan ändå vara bra att hinta om den tänkta storleken på projektet.
Rörliga bilder: Jag har till de senaste två projekten som jag pitchat klippt ihop teasertrailers, där jag hämtat bilder från filmer, och med dem skapat en liten appetizer. Alla förstår ju att bilderna kommer att se annorlunda ut, men man kan skapa stämningar och sätta ett statement om vart historien kommer att ta vägen. Dessutom är det nyttigt ur kreativ synvinkel i insäljandet av dig själv; producenten får se att man är företagsam och kan handskas med rörliga bilder.

Här är de två teasertrailers som jag satt ihop för de två senaste projekten jag varit med och pitchat.
Först ut ACCIDENT MAN, den idé som jag fick napp på och nu sitter och skriver manus för. Den teasern berättar inte så mycket filmens story, utan fokuserar på konceptet.


Sen SLAUGHTERHOUSE BLUES. Denna pitchade jag tillsammans med Micke von Engström och Thomas Rydell. Det var tänkt att vara en våldsaction med övernaturliga inslag, lite i stil med THE CROW. Vi pitchade den för ett bolag, med en hel pärm full av material. Pitchen gick mycket bra. Men olika orsaker gjorde att vi nu lagt ner detta jobb. Men jag tycker fortfarande att det skulle varit kul att se en sån här film gjord i Sverige!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Förbaskat bra blogg, Johannes! Keep it up!

Stefan Pinter

Johannes Pinter sa...

Tackar och bockar :)

J.