12 januari 2008

mammut

Lukas Moodysson har som bekant ny film på gång. 70 mille går kalaset på, och innebär bl.a. att han får det största enskilda filmstödet någonsin på 12 miljoner riksdaler.

Handlingen i "Mammut" kretsar kring det framgångsrika unga paret Leo (Gael Garcia Bernal) och Ellen (Michelle Williams) - han internetentreprenör och hon läkare - i New York samt deras åttaåriga dotter och familjens filippinska barnflicka.
Under en affärsresa i Thailand beslutar sig Leo för att förändra sitt liv, vilket får oanade konsekvenser.


Min kommentar på det ? Det låter HUR TRIST SOM HELST!
Gissar dock att Moodysson spicear upp filmen med sin patenterade känsla för karaktärer och situationer.

Annars är danska gladporrisen I SKORPIONENS TECKEN med Ole Mazurka Söltoft och Anna "Ingmars dotter" Bergman den första film jag tänker på när man säger mammut.
Där har en hemlig agent gömt undan en mikrofilm i brallan. En tjej utbrister då i klassiska repliken "Hvis det er en film, da er det en mammutfilm!"

Försök bräcka den repliken du, Lukas!

5 kommentarer:

La Familia sa...

Låter kanske inte superroligt men jag tror att Gael Garcia Bernal och de andra gör en av de bättre svenska filmerna på länge. Hoppas på det i alla fall

Johannes Pinter sa...

Ska jag vara ärlig? Ja, det tror jag också!
Moodysson har den där märkliga förmågan att skapa stor film som sträcker sig över alla tänkbara gränser. Så jag gissar att man kommer att sitta trollbunden lik förbannat, hur mycket man än kan irritera sig på karln i övrigt.

Dock har hans andra filmer haft mer tydligt formulerade koncept (tex tonårsångest och lesbisk ungdomskärlek i fucking småstad, eller livet i och kring ett kollektiv på 70-talet), så han får nog jobba lite mer för publikens gunst.

F Ö R L O R A D FILM sa...

Upptäckte din blogg nyss. Själv jobbar jag med en novellfilm som ska spelas in i sommar helt.

Men jag tycker själv att Lukas nya film låter spännande : )

Jag har lite lättare att förstå Lukas än Josef Fares. Även om Josef fick lite oförtjänt lite cred för sin sista film.

Svensk film överlag är dock kass. Och Roy Andersson är spjutspetsen. Du levande är sveriges bästa film någonsin. Roy är även jävligt bra på att säga hur saker är. När han pekade på NEPOTISMEN i filmsverige så blev jag oerhört glad.

Ska börja checka in din blogg!

Pär Larsson.

Johannes Pinter sa...

Hej Pär,
kul att du hittat hit, och hoppas att du finner en och annan intressant tanke. Och att du får lust att kommentera ett eller annat.

Jag har inte sett DU LEVANDE ännu, men jag älskade SÅNGER... och gissar att denna är lika fascinerande på alla de plan Roy arbetar.

Jag tror att Moodyssons nya blir bra, men det har bara att göra med att det Moodysson - innehållsbeskrivningen är mer än lovligt tunn och hook-lös.

Lycka till med din novellfilm i sommar! Har du själv en blogg eller hemsida eller annat där man kan läsa om den?

F Ö R L O R A D FILM sa...

gå in på:

forloradfilm.blogspot.com

Jag är en lat jävel men jag kommer spela in filmhelvetet. Så när min blogg är som bäst rör den processen. Men som du säkert vet är det ju en omöjlighet att skriva om processen hela tiden : )


Ja Du levande är en sån film man blir glad av. Den vågar skämta om vårt gravallvarliga land! : )