17 januari 2008

Hollywoods manusstrejk

Manusstrejken fortgår i USA.

Filmer försenas för att de sista manusjusteringarna inte kan göras.

Tv-serier avbryts mitt i säsongen för att man inte har en nödvändig kontinuerlig leverans av manus till inspelningen.

Som en följdeffekt av denna strejk står tusentals filmarbetare i filmfabriken utan jobb och inkomst, då saknaden av manus = ingenting att filma.

Via denna länk kan du se hur statusen är för just din favorit-serie.

Jag kan bara säga att jag helt och hållet håller på manusförfattarna, och jag hoppas att deras önskemål/krav tillgodoses, och att businessen kan återgå till det normala. För säga vad man vill, men utan amerikansk film och tv blir livet lite tråkigare (även om vi i Sverige inte drabbas lika direkt, då många serier när de väl börjar sändas här har hunnit spelas in, så att vi får dem utan avbrott).

2 kommentarer:

Martin Munthe sa...

Jag har en kompis (gerillafilmare och DIY-kille) som bor mitt i Burbank. Hans kommentar till strejken var; -"Jaha? Fler Hollywood-människor som vill ha ännu mer pengar". Och sedan klagade han på att han inte kan spela in ljudpålägg i sitt pyttelilla arbetsrum p g a ljudet från strejken och att det inte går att hitta perkeringsplats för alla strejkandes S-klass-sportvagnar från Tyskland.

Johannes Pinter sa...

Heheh! Life in the glamorösa moviefabrik!

Annars tycker jag att det är logiskt att författarnas skrivna ord (det som varje film basically bygger på) ska betala sig i längden. Deras ord borde ge avkastning för varje sväng de tar ute i världen.