28 november 2008

Allt om film


Jag ska sluta köpa tidningen ALLT OM FILM.

Aversionen mot blaskan kom nog i samma ögonblick som min gamla goe kompis SEO slutade som chefredaktör (han startade tidningen) och den bytte namn från STARDUST till det löjliga ALLT OM FILM. Inte för att han slutade, utan för att tidningen plötsligt förlorade sin själ.

Från att ha varit en tidning av filmälskare för filmälskare, så förvandlades den till en tidning tvångsskriven av en rad ersättningslyftande skribenter som råkar ha viss kunskap i ämnet film.
Från att ha varit en spännande labyrint av fakta, lärdomar och onödigt (men ack så roligt) vetande, så har det blivit tungfotade helsidesartiklar om ointressanta filmer och träiga skådisar.

För några nummer sen började dom plasta in tidningen och skicka med en DVD-film. Det var HELLRAISER, SÄG ATT DU ÄLSKAR MIG, HALLOWEEN. Nu senast Scorseses stenåldersgamla genombrottsfilm MEAN STREETS. Gamla filmer som ingen jävel längre vill betala för där de samlar damm i extraprisbackarna på Coop Forum. Distributörer såg en möjlighet att tjäna några sista extra ören genom att recycla rullarna. ALLT OM FILM kunde lägga på en extra tia på sin blaska för att den "innehåller en DVD-film".

Men inte för att dom behöver dom där extra kronorna.
När jag idag satt på muggen och undrade hur i hela friden jag kunde bli färdigläst med tidningen redan efter andra sittningen så roade jag mig med att räkna annonser.
Resultatet?
Jo, 35 helsidor annonser, plus ett antal halv-och trekvartssidor.
Tidningen har 96 sidor, vilket gör mer än 30% annonser! Det är värre än horkanalen TV4 som jag orerat om tidigare på bloggen. På en timmes programtid har TV4 43 minuter program och därmed 17 minuter reklam, vilket gör ca 28% (om man räknar bort hallåorna blir det ännu lägre procent).

Det är ju märkligt att det inte ska gå att ge ut en bra filmtidning i det här landet!
När den svenska varianten av TOTAL FILM rullade några nummer var det rena gottpåsen för en filmnörd. Men den bombade.
Den hypade (men väldigt olästa) FLM är för överspänd och skitnödig. Den skriver om ämnen som jag inte har en aning om vem som vill läsa, på ett sätt som får mig att tro att skribenterna hellre skulle vilja skriva VIKTIG LITTERATUR än en så värdslig skitsak som en artikel om film. Men så kallar man sig för "en kulturtidskrift om film" också - ingen falsk marknadsföring där inte.

Så tack gode gud för internet. Där kan man få sitt lystmäte mättat av filmtexter skrivna av folk som brinner! För ALLT OM FILM har fått sin sista krona av mig!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för en bra blogg/M