18 april 2008

reflektion: svenska GANGSTER

Här en reflektion av svenska filmen GANGSTER, regisserad av Steve Aalam. Jag tänkte what the heck, jag tar med den i min blogg också. Jag har copy-pasteat texten från Filmcafe.nu.

Efter mycket om och men har jag lyckats sega mig igenom GANGSTER. Hm, var ska man börja? Jo, kanske med att säga att jag inte är speciellt förtjust i filmen.

Innan jag börjar vill jag bara varna för SPOILERS! Ska du se filmen, ska du mao INTE läsa detta.

1. STORYN
Maken till trögflytande sirap var det länge sen jag upplevde. Två timmar tar det att förmedla - vadå? Klassiska gangsterteman som Heder och Moral och Familjeband tas upp, men man fattar inte mycket.
ZZZara ZZZetterqvist sömngår omkring som fd havande flickvän till huvudpersonen, och syster till gangsterboss-Persbrandt som har ett kvastskaft uppkört i arslet. Sa jag att Zara är polis?
Huvudpersonen Peter Gardiner är skyldig stålar till nån, och blir rånad - av sin Pippi Långstrump-käcka syster (som ska rädda pappan som är skyldig nån pengar på andra sidan jordklotet och ändå dödas, så det spelar ingen roll) som knivdödar mafiosos och charmar Brats-killen genom att vara gapig och annoying och motvals.

Jag vet inte hur de tänkte när de skrev "manuset". Men en historia måste hållas samman av en inre logik som bygger på de beståndsdelar som man har till hands. Här kastar man ut logiken genom fönstret till förmån för lättköpta dramatiska kullerbyttor.
Varför är Zara polis?
Varför syltar hon in sig i denna soppa istället för att bara skjuta ihjäl Gardiner direkt i hemlighet?
Varför vill bratkillen hjälpa Pippi Långstrump och betala 10.000 för en smashad taxiruta när hon knivdödat en jugoslav, och visat sig naken framför hans flickvän?
Vad har Perbrandt för roll i intrigen mer än att vara bror till Zara, och bara vara... Persbrandt?
Att bygga intrigen runt en väska med pengar känns extremt lättköpt och ointressant.
Och att Gardiner så amatörmässigt och ogenomtänkt skjuter ner en idiotgangster och blir jagad av alla är så dumt att man vill skrika LÄMNA IN DIG SJÄLV TILL POLISEN SÅ FILMEN FÅR ETT SLUT!

2. SKÅDISARNA
Dumma och ologiska karaktärer är jobbigt för en skådis att jobba med, även såna ess som Persbrandt och Kjell Bergkvist.
Den förre mumlar omkring i tomma rum med två apor runt sig och håvar in lönen.
Den senare kör med sitt patenterade mun-tics - när en roll inte ger tuggmotstånd så sätter han igång och gör grejer med munnen, låtsas peta tänderna med tungan, låtsas tugga på saker medan han säger repliker etc. Kan funka ibland. Men här blir det väldigt underhållande när han gör det HELA TIDEN!
Alla andra verkar ha tagit ett paket valium innan tagning - det går knappt att notera något liv i kropparna som släpar sig runt framför kameran. Well, det skulle vara Malou "Pippi Långstrump" Hansson då som är nåt så jävulskt irriterande klämkäck genom hela filmen. Man undrar bara om hon läst samma koma-manus som de andra, eller om hon av misstag printat ut ett avsnitt ur VI PÅ SALTKRÅKAN.
Och vad gör Frank Andersson där?

3. FILMEN I STORT
Varför pratar vissa människor i vevgrammofoner, vissa i bakelitlurar och vissa i fula 70-tals-plasttelefoner?
Varför är det just volvobilarna som smashas sönder, och inte de klassiska jenkarna?
Varför är alla interiörer så jävvla stora och ekiga och folktomma?
Exakt hur såg samarbetet ut mellan produktionen och medfinansiären "Carlos poker.com"?
Och den största frågan: varför leker regissören Steve Aalam gangster framför kameran, så att han glömmer bort sitt riktiga kall - att regissera skådisar?
Man har satt ribban väldigt högt med filmen, men inte nått upp. Detta är ingen Gudfader. På sin höjd ett avkapat hästhuvud i sängen.

Jag tänkte leta upp ett klipp eller en trailer för GANGSTER på typ Youtube, men jag ids inte.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt! Sågningar är alltid mycket roligare än hyllningar, särskilt när de är så här enastående nedlåtande. Det finns liksom ingenting med filmen Gangster som den här skribenten gillar - det är fel på allt. Jättekul. Men här blev det nog ofrivilligt kul:

"ZZZara ZZZetterqvist sömngår omkring som fd havande flickvän till huvudpersonen..."

Om hon varit fd havande borde hon väl nästan kunna betecknas som: Mamma..? :-)))

Skoj läsning hur som helst!

Johannes Pinter sa...

Ja, det må låta konstigt, men hon är f.d. havande. I nån grumlig flashback krockar hon med bilen och förlorar barnet. *snyft*. Gripande! Framför allt när huvudpersonen senare får en ny flickvän som blir med barn. Till råga på allt är den nya flickvännen nedlåtande och sarkastisk mot stackars polis-Zara när hon ska förhöra henne. Starkt drama!

Johannes Pinter sa...

Enligt den här länken hade GANGSTER 40 miljoner i budget.

http://imdb.com/title/tt0847166/business

Sant eller falskt? Nån som vet hur mycket som hamnat på duken, och hur mycket som är finansdribbel?

Anonym sa...

Oj då - kära nån... Visste inte det, trodde det var ett skrivfel, men det var alltså värre än så..! :-)

Jag vet en vän som skickade de här killarna ett manus, men allt var redan klart - de hade Persbrandt och grabbarna och behöver inget mer! Man vrider sig i skrattplågor... Hoppas det inte alltid går så här när marknaden får styra... Jiiii- haaaa....

Anonym sa...

Gangster hade ungefär 19 miljoner. Det tyckte Collert & Aalam var så lite att de var tvungna att tigga gratiskaffe från Gevalia till inspelningen och hyra en cateringfirma vars meny bestod av överblivna rester från produktionen av turkiska Star Wars.

Var hamnade då de 19 miljonerna? Ja, fotot är väl ganska snyggt. Kostar en del att hyra vapen och skjuta sönder saker också. Collert hade en årslön på 79.500 förra året, så jag gissar att budgeten inte hamnade på hans konto.

Men dubbelkolla gärna Carlos fickor, som förmodligen svämmar över av såväl pokermarker som filmpengar.

Snacka om riskkapital förresten! Fondbyrån som sponsrade kalaset myntade följande bevingade uttryck efter fiaskot: "Vi håller oss nog borta från film ett tag."

Johannes Pinter sa...

Anonym: tack för ett kul inlägg med underhållande fakta! Alltid kul att få glimtar bakom kulisserna.

Apropå skjutandet: jag tror inte att pangpang-scenerna kan ha varit så fruktansvärt krävande. Om jag inte missminner mig så var det mest mynningsflammor, inte så mycket visuella träffar (mer än folk som skrek till och satte sig på arslet).

Johannes Pinter sa...

Om den försvunna budgeten: Collert har väl så pass mycket koll att han inte lägger överblivna slantar på ett svenskt bankkonto...
Eller lever han på en rik fru?

Anonym sa...

Jag jobbade vissa dagar på filmen. Verkade som om Aalam inte ens hade snackat ihop sig med fotografen. Inget bildmanus så vitt jag kunde se, inte ens i actionsekvenser och scener med komplex logistik. Massa tid förflöt utan att kameran gick. Ett sanslöst slöseri med tid och resurser. Ett filmset är ju ett av världens dyraste konferensrum...