18 februari 2008

Mera BECK!

Har inte världen fått nog av BECK? Efter 97 långfilmer (varav 79 med Peter Haber och Mikael Persbrandt) så trodde man att det var bra så.

Men nehej. Nu skrivs det på några nya. Se denna artikel.

De ansvariga säger att "det inte ska bli så många den här gången, och att de ska hålla högre ambitionsnivå, med mer action och högre budget".















Persbrandt till höger, Beck-filmseriens "mycket-vill-ha-mer"-producent-representant till vänster.

Jag tänker genast:

1) Ha, gotcha! De ERKÄNNER att ambitionsnivån inte var så hög på skiten de producerat hittills.

2) Hoppas att de byter ut regissörerna Hamrell, Lind Lagerlöf och Sundvall. Annars kommer de (utan att ha en aning om hur det gick till) gå ner sig i samma träsk som tidigare av ren slentrian. Men jag gissar att de kommer att ta in åtminstone Kjell "Sveriges actionkung" Sundvall igen. Och så kanske de plockar in Martin Asphaug som gjorde succéen "Tatuerad torso" (vad jag tycker om den smörjan går att läsa på annat håll i bloggen).

Jag bara hoppas att Persbrandt och Haber har stake nog att tacka nej, då de uttalat att de är klara med Beck. Men de är horor, så lita på att de står där med sina trenchcoats igen innan nån hinner säga "ekonomiskt oberoende".


Som en extra appetizer vill jag delge vad det står om BARNBECK på hemsidan growing people (nej, det handlar inte om en Lilla Jönssonliganifiering av franchiset). Läs och kom till ännu en insikt om filmserien som aldrig slutar rinna ut över sveriges befolkning:

"Det nyfödda barnets första avföring kallas för barnbeck eller mekonium. Barnbecket är mörkgrönt eller svart, segt och klibbigt. Normalt bajsar barnet inte i livmodern utan först efter födelsen. Barnbecket består av det som samlats i tarmen under den sista halvan av graviditeten. Färgen kommer från gallan, och i övrigt innehåller barnbecket koncentrerad mag- och tarmsaft, slem, och avstötta celler. Oftast bajsar det nyfödda barnet under det första eller andra dygnet."
Läs hela Growing people-artikeln här.

Beck är även en skön egensinnig artist som gjort många finfina låtar, som tex LOSER och WHERE IT'S AT (honom skulle jag gärna se mycket mer av!). Här videon till grooviga DEVILS HAIRCUT:

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror faktiskt inte att filmbolaget hade släppt informationen om inte Haber och Persbrandt var med på att göra fler filmer. Man kan ju liksom inte byta ut dem - nu! Sen ska man bli nyfiken - ska dom, ska dom inte... *iiihhhaaaa*

Det är vad jag tror.