01 februari 2008

blogg: svenskläraren kommenterar

SVENSKLÄRAREN KOMMENTERAR består av fyra - tada! - svensklärare, som reflekterar över allehanda grejer. Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte läst knappt nåt inlägg hos dem.

Men här är ett som jag bara var tvungen att länka till, då den i allra högsta grad gäller den svenska filmbranschen och de historier som däri berättas och premieras.

Här finns inlägget. Läs och tänk till.

Det handlar kort och gott om filmatiseringar, barndomskildringar, och oförmågan att se bortom "den yttre igenkänningsfaktorn" dvs platsen där historien utspelar sig. Och varför det i Sverige inte görs en RATATOUILLE eller en SAGAN OM RINGEN - historier som folk i allra högsta grad kan ta till sig och relatera till, trots att de inte innehåller "rökrutor, Hej Matematik! eller tuffa bimbotjejer i åttan"...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt att du gillar inlägget! Tack för att du länkar vidare. Rolig blogg förresten!

Johannes Pinter sa...

Tack för det.

Och tack förresten för att jag inte fick I.G. för inläggets andra mening - finns nog både ett och annat att slå ner på där för en svensklärare :)

Svensklärarföreningen sa...

Men så roligt - vi välkomnar dig tillbaka till vår blogg... och givetvis tittar vi in här...Martin kom lite innan ... men nu är jag här också. Vi svensklärare slår inte ned på någonting... gammal pedagogik... Allt gott Anne-Marie