02 februari 2008

Irene Huss-Tatuerad torso

Kollade in senaste försöket i raden av svenska filmsnutar.

Hon heter Irene Huss, och är inte desillusionerad, frånskild och medelålders, utan en smart och företagsam kvinna som tränar asiatisk kampsport och har en fin familjesituation inkl make som häller upp ett glas rödvin när man kommer hem efter en tuff dag på jobbet. Och hon har Lasse Brandeby som chef.

Är det bra då?
Nä.
Jag ska försöka motivera mig. Detta kommer att innebära vissa SPOILERS, så om du vill se filmen oskuldsfull som ett barn så ska du sluta läsa här!

Here we go:
En manlig torso (kropp utan huvud, armar och ben) med en asiatisk tatuering hittas ilandfluten. Denna synkar med några mördade och stympade fnask från förr, och så är karusellen igång.
Irene Huss tar hand om fallet, och spåren leder till Danmark, där hon träffar några poliser (som omedelbart blir misstänkta) och en japansk tatuerare som jobbar på en bögattiralj-butik (också misstänkt).
Av en fantastisk slump så kommer en granne till Irene och beklagar sig strax innan Danmarksresan: hennes tonårsdotter har åkt för att modella i Köpenhamn, och nu är hon försvunnen.
Givetvis spårar Irene upp granndottern som börjat jobba som callgirl. Tjejen gråter och vill hem, men ska bara göra ett jobb till. Nästa dag hittar Irene henne mördad av - tada! - torso-mördaren!
Plötsligt har fallet blivit personligt. Mördaren siktar in sig på Irene - och Irenes hårdrocksjungande tonårsdotter.

Hos ett offer hittar Irene hemmavideos där man ser - en av de danska poliserna som skrikskrattande cirkelsågar sig igenom och gröper ur några offer!
Men sen hittar man denne galning mördad! Nu finns det en ny mördare, som visar sig vara - en obducent på polishuset! Denne har typ adapterat den andres stil.
Nu söker obducent-mördaren upp och tar fast Irenes dotter: han ska döda henne.
Men vad händer? Jo, den japanske tatueraren som Irene blivit kompis med dödar obducent-mördaren, på samma brutala stympningssätt (mest för att hjälpa Irene)!
Det slutar med att ingen åker fast, och Irene ger japanen alibi.

Vilken jävla sörja säger jag bara:

Man har TRE olika mördare som mördar varann.

Någon motiv (som brukar vara ganska viktigt i mördarfilmer) finns överhuvud taget inte: spridda offer som några fnask, en bög, en bög till som lyckades smita från mördaren, Irenes grannes fnaskande dotter, och Irenes egen dotter. I nån scen har mördaren en mörk djävulsdyrkar-huva på sig, men det får ingen förklaring.

Att mördaren mitt i filmen plötsligt börjar fokusera på Irene Huss har ingen som helst logik! Visst, om det INTE blev personligt skulle det inte bli mycket till spänningsfilm - men DET FINNS INGEN FILM i det här manuset, då allting är för osammanhängande och baserat på slumpen!

Man hittar ledtrådar i form av en serie teckningar, där mördaren ritat av ett avkapat manshuvud i olika stadier av förruttnelseprocessen (jo, det planteras av obducenten är duktig på att rita i filmens början). Man känner då igen den mördade mannen som torson tillhör, men detta avritade huvud hittas aldrig...

Att dessa goa göteborgspoliser ens får ihop detta fall är helt obegripligt, då polisarbetet mest består av indicier som man tursamt nog får att gå ihop.

Filmskaparna har inte lyckats skapa nån stämning att tala om.
I några scener smiter Irene ifrån de misstänkta danska poliserna och rör sig som en Ensam Vit Utsatt Kvinnan på bakgator i Den Farliga Danska Undre Världen - vilket mest består av att hon promenerar förbi ett fönster som visar nån pub, eller en regnblank gata med några kvinnor i korta kjolar. Ingen som helst atmosfär eller egentlig fara, mer Kalle Blomqvist.

Några minnesvärda moments:
I en scen läxar Irene upp några biffiga MC-knuttar (medelst asiatisk kampsport) som munfuckar granndottern på ett horhus. Stenhård brud som kan ta vara på sig själv? Nja, snarare en skitlöjlig scen som nån idiot tyckte funkade på papper. Läge att ta fram skämskudden!

I en annan scen letar Irene och några kolleger efter mördaren på en båt. Irene går ner under däck (där mördaren är), men det är lite mörkt. Vad gör en göteborgs-polis i en sån situation? Jo, signalerar att man kommit för att ta fast skurken, men att man är i en ofördelaktig underlägesposition genom att gasta till sina kolleger att "fan vad mörkt det är här nere". Hmm...


När jag grunnar på denna film blir jag främst deprimerad av två anledningar:
1) detta manus har gått igenom ett antal instanser. Men ingen jävel har sett att det läcker som ett såll. Och detta är inte den enda - det kommer typ 10 filmer till! Var det här den historien av de 10 som mest var värd biorelease så vågar jag inte tänka på kvaliteten på resten! Och tänk hur många BRA filmer som nu INTE får göras för att Irene Huss ska bre ut sig.
2) När den kom ut på DVD så hamnade filmen omedelbart som nummer 1 på både hyr- och försäljningstoppen i DVD-butikerna. Vad säger det om den svenska videopubliken? Hur konkurrerar man med det? Samma kväll gick GÖTA KANAL 2 på TV4, och denna gjorde mig ännu mer deppad.

Jovisstja. En positiv sak kan jag säga. Angela Kovacs är riktigt bra i huvudrollen. Hon har ett bra ansikte, en naturlig pondus och ett fint bett i replikerna.

Här är trailern för TATUERAD TORSO:

16 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Är det något gore/blod i dom här filmerna då? Eller fegar man ur som vanligt och gör allt lite så där mysigt "lagom"? :)

Johannes Pinter sa...

Dom fegar ur som vanligt. Visst, mördaren (MördarNA) är rejält sadistiska.
Men allt är dolt så att man inte ser nånting: Lemlästade lik är prydligt dolda under blodiga lakan. Obducerade lik placeras i oskarp förgrund. Den knäppe mördaren som filmar sitt jobb lyckas stå ivägen för kameran hela tiden. Nånstans här och där finns ett köttsår eller annat slemt, men det är bara nån sekund.

Jag har börjat fundra på om man inte skulle göra en "svensk polisfilm", men göra den over the edge åt alla håll och kanter, där man tex skulle låta huvudpersonen/snuten vara lika ond som tokskallen han jagar. Och blanda in ett visst mått av Lynchsk surrealism och bisarra element. Eller nåt.
Får se vad det blir av det...

Fred Anderson sa...

Det låter som en god idé, speciellt med all den här dyngan som produceras för stora pengar! Jag är på! Men bara om jag får dö och spela äckel ;)

Johannes Pinter sa...

Sure, Fred. Du får tänka ut lite balla repliker du kan kackla fram medan du brukar allehanda trubbiga verktyg på dina stackars offer. Och framför allt måste du ha en sjysst exitline innan du förpassas till de sälla jaktmarkerna.

Anonym sa...

Synd att "alla" lämnade ämnet. Eller inte ens gick in på det. Dvs hur många manus som INTE får chansen för att sånt här skit ska produceras. Boken är SÅ dålig och jag minns att jag tänkte när jag läste den - den här skiten blir säkert film... Vad synd att jag hade rätt.

Sen anlitar man manusförfattare. De brinner inte för historien, de ska bara göra ett jobb. De "riktiga" manusförfattarna som skriver originalmanus har inte en chans.

Jag kan bara säga att jag blir: Beklämd.

Johannes Pinter sa...

Anonym: bra rutet! Kan bara hålla med dig.

ahlgren sa...

Låter ju nästan som en kultfilm...men bara nästan.

Blir nästan sugen på att se den...men bara nästan.

Kom förresten på att jag och frugan hade den hemma någon trött helg och inte iddes sätta trycka in den.

Kanske tur...eller inte...

Johannes Pinter sa...

Ahlgren: den är definitivt nyttig att ha sett i perspektiv-syfte.

Det är bra att se såna här uppseendeväckande ohållbara historier: man har på fötterna om man ger sig in i en diskussion om hur dåliga vissa svenska manus är som produceras.
Och så får man en klarare bild av kontrasten fungerande/icke-fungerande manus.

Johannes Pinter sa...

Jag har faktiskt funderat på att beta av ett antal Beck-filmer för att få perspektiv på dem (jag har inte haft den minsta lust att se nån av dem). Jag VET att de är otroligt själlöst och långrandigt gjorda.
Däremot är vissa av historierna riktigt catchy (när man läser de två meningarna på dvd-omslaget). Frågan som jag vill ha svar på är hur bra dessa två meningar sen är uttänjda till 90 minuter...

ahlgren sa...

Apropå studiesyfte: håller med, kan i det sammanhanget förresten starkt rekommendera "Se upp för dårarna". Vi satt hemma i soffan och nästan grät av genans och fick plocka fram kuddarna. Men filmen gick väl tydligen bra i butikerna.

Johannes Pinter sa...

:)

SE UPP FÖR DÅRARNA mår jag nästa fysiskt illa av bara att se den skojspännande bilden på de två tjejerna som Kalle Blomqvist-gluttar fram bakom ett träd. Men som sagt, den ska nog ses i studiesyfte.
Jag ironiserade över Helena Bergströms nya film i ett tidigare inlägg, men det var kanske ett misstag eftersom jag inte VET att DÅRARNA var dålig, utan bara ANTAR det (även om jag tror att jag har en pretty okay koll på vad det är för nåt).

Anonym sa...

Du kan vara trygg i förvissning om att Se upp för dårarna är en riktigt usel soppa. Med sex hade jag kallat det gladporr. Den nivån liksom...

Käckt, ofarligt, pk, rörigt, dålig dialog - bland annat.

Anonym sa...

Johannes min ven! Någon gjorde om musiken til traileren helt och hållet och det ser inte ut som den trailer som jag fick satt hyfsad ihop laengre...så crediter mig inte på denna trailer please...G

Johannes Pinter sa...

Gregers: sorry man, jag ändrar det.
Fast jag tycker fortfarande att du fått ihop en sjysst trailer :)

Anonym sa...

japansk kampart!

Du måste väl se att det är karate

Johannes Pinter sa...

Whatever ;)