29 oktober 2007

Accident man officiell business

Jag upptäckte till min häpnad att jag inte skrivit så mycket om mitt nya långfilmsprojekt ACCIDENT MAN! Så jag gör en kort uppsummering. Hade tänkt att denna blogg kommer att få bli nån form av officiellt forum där jag delar med mig av erfarenheterna med att göra långfilm. Det är rena djungeln, och det kan kanske vara lärorikt för utomstående att få ett litet hum om hur det går till.

Som nämnts i tidigare inlägg så gick jag på ett antal möten hos olika produktionsbolag strax innan sommaren, där jag presenterade idén. I augusti tog jag åter kontakt med de jag träffade. Speciellt ett bolag fick jag väldigt goda vibbar av. De är ganska litet, heter AGADIR FILMPRODUKTION, har en film under bältet, "Kyrkogårdsön". De har en andra film i pipen, "Jenny S", en filmatisering av en populär och välsäljande svensk Bridget Jones-variant. De vill hemskt gärna att ACCIDENT MAN ska bli deras tredje film. Och hey, det vill jag också:)

Killarna på Agadir har fattat hela grejen, de vill ta filmen åt samma håll som jag hela tiden tänkt. De har även från första mötet berikat idén med nya infall, så som goda producenter ska göra. Vad som är roligt (och inte direkt kutym i branschen) är att vi skrivit kontrakt, och jag får ersättning för att skriva manuset!

Till skillnad från SLEEPWALKER så känner jag att detta kommer kunna bli precis så bra som jag vill göra det, för att jag denna gång har 100% koll på läget: det är min bebis, jag har kommit på idén, jag skriver manuset, jag mappar upp hela filmens värld. Jag tänker inte köra efter någon annans karta, och jag tänker inte låta någon annan ta plats i framsätet och ge mig order om vartåt jag ska svänga. Detta är kanske den största grejen jag lärde mig av SLEEPWALKER - ska du göra din egen grej så kan du aldrig slappna av och släppa garden, du måste vara på tå och slåss för dina idéer varenda minut varenda dag.

Nå, idag togs ytterligare ett seriöst steg i ACCIDENT MAN-projektet: vi har registrerat den hos WGA - Writers Guild of America. Vi fick regnr 1236489 :)
Nu kan ingen sno vår idé, och det känns betryggande. OK, man är aldrig helt safe, men på detta sättet har vi täppt till det värsta läckaget.




















Här är ett dåligt foto på registrerings-bekräftelsen. Men jag är stolt! Känns som man har fött barn eller nåt (eller iallafall att man fått ett positivt utslag på graviditetstestet), när man på detta sätt har ett konkret fysiskt bevis för att projektet inte bara är en önskedröm.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Cool. Lycka till med projektet. Det låter onekligen som en grym historia. Det här vill jag se på bio. Kul att du är så generös med dina erfarenheter och tar med oss läsare på din spännande resa med Accident Man. Hur långt har du kommit med manuset? Har du en första version klar redan eller registrerade du treatment eller liknande? Mvh
/Jimmy

Johannes Pinter sa...

Vi har hela historien utplottad i detalj i en genomarbetad outline. Så jag ska börja skriva manuset nu. Men vi har bara registrerat ett synopsis, där vi är ytterst noggranna i att förmedla koncept och story. Manuset blir ju bara en detaljerad version av synopsiset, men vi kommer att regga det också när den tiden kommer.

Jag lovar att dra storyn också med tiden här i forumet.