05 oktober 2007

Filmer jag kanske skulle gjort eller inte #3: THE INVISIBLE

Jo, jag fick manuset till den amerikanska versionen av DEN OSYNLIGE (av Joel Bergvall och Simon Sandqvist).
Originalet är en riktigt riktigt bra historia som håller ihop på alla sätt och vis. Väldigt osvensk i sitt effektiva driv och starka momentum. Det enda jag tycker inte funkar är slutet, och där kajkar filmen ihop totalt - jag var upprörd en hel dag när jag sett den för att den är så jävla dumt avslutad!!!

SPOILERS AHEAD:

Om nu hela filmen så fokuserat går ut på att killen ska hittas innan han dör, och problemtjejen ska utvecklas och visa sig vara en fin tjej som egentligen inte dödar folk - - - VARFÖR I HELVETE SLUTAR MAN DÅ FILMEN MED ATT LÅTA PROBLEMTJEJEN MED BERÅTT MOD DÖDA HUVUDPERSONEN GENOM ATT "PULL THE PLUG" NÄR HAN HITTATS LEVANDE???!!! OCH DESSUTOM SLUTA I ETT SÅNT TONFALL ATT DET VERKAR SOM OM HON HAR GJORT THE RIGHT THING???!!!

Detta har dom mycket riktigt ändrat på i den amerikanska filmen. Vet inte om det amerikanska slutet var så himla bra, men det var 100 gånger bättre än det svenska!
I övrigt var filmerna identiska: vändning för vänding, scenlösning för scenlösning, bildvinkel för bildvinkel. Varför ska de göra en remake när den efterapar originalet. De har nästa gjort en PSYCHO här :)
Regissören David S Goyer är en duktig manusförfattare (DARK CITY, BATMAN BEGINS, BLADE) men som regissör vete faen. BLADE TRINITY är rejält sugig (framför allt som man jämför med smarte Guillermo Del Toros BLADE 2).

Jag behöver väl inte säga att jag tackade nej på stående fot. Hur skulle det se ut med en svensk snubbe som gör en remake på en svensk film?...

Betyg: hmm, storyn håller ihop lika bra som i originalet, men remaken i sig tillför intet till filmhistorien, så det blir 2 av 5.

Här hittar du en trailer till originalet DEN OSYNLIGE (tyvärr går det inte att embedda den).

Här är en trailer för THE INVISIBLE:

Inga kommentarer: