07 juli 2005

huvudtemat - ett mer sammanhållet manus

Hälsade på Johan Brännström i veckan, min gode vän och tillika manusguru, i hans hem i Katrineholm. Vi diskuterade ditten och datten över ett glas vin, och kom in på ämnet film - hur 1000 vi nu kunde hamna där:)

Nåja. Manus var en naturlig grej att samtala kring, och han tog upp en mycket intressant beståndsdel som han just adderat till sin manuskurs han håller på internet: (www.filmmanusskolan.com).
Vi talade om en films HUVUDTEMA.
Huvudtemat till en film är något som är det mest naturliga i världen om man tänker på det, och något absolut livsviktigt om man vill göra en film som står stark i flödet av medioker smörja. Gör man det riktigt seriöst och ingående så ska detta huvudtema genomsyra om inte varje scen så varje sekvens. Huvudtemat ska speglas i varje karaktärs varande.

Vi pratade lite om mitt manus SPAMs huvudtema. Och kom fram till att den handlar om kommunikation, och framför allt om svårigheten folk har att kommunicera med varandra och med andra.
Otroligt spännande. Plötsligt kändes det som om jag öppnade en ny dörr, att min idé och min nyfunna kall, manusskrivandet, fick ytterligare en dimension.
Men fan vad jobbigt! Nu måste jag tänka om kring mina första 30 sidor, skriva om dem igen! Och tänka om kring min outline på storyn. För allt (eller så mycket det går) måste innehålla detta mitt nypåfunna huvudtema.

Jag är så jäkla glad. Jag som manusförfattare blev idag ett snäpp bättre! Det är fan inte varje dag man kan säga det, men idag kan jag det:

IDAG BLEV JAG ETT SNÄPP BÄTTRE! Jag kommer sova gott inatt.

Inga kommentarer: