15 juli 2005

Collateral - shit alltså!

Shit, jag såg Michael Manns COLLATERAL igår.

Jag älskar Manns filmer, han är King King på att göra film om män som agerar som män vill vara.

Men COLLATERAL... Shit alltså! Jag vill göra en COLLATERAL! Den innehåller så många ingredienser som jag gillar med film och som jag vill ha med i mina filmer.
Jag är pissed över att jag inte kom på idén själv.

Två män i en taxi.
Den ene till synes sympatisk men kallhamrad yrkesmördare med en bunt mord på agendan.
Den andre en sjysst, desillusionerad och högst mänsklig taxichaufför som lever med en livslögn, och som tvingas att kamma till sig för att inte bokstavligt talat dö.

Smart, insiktsfull dialog.
Kanonskådis-prestationer.
En skön, (mar)drömsk atmosfär.
Visuellt tunggung.
Action och våld.

Undrar om Manns advokater skulle knacka på dörren om man hade premiär på en film om två män i en taxi som ger sig ut i den svenska storstadsnatten för att göra upp med det svenska samhället?...

1 kommentar:

Anonym sa...

Helt korrekt, Collateral ÄR bra - dock irriterande att karln kör videokamera ibland, 35mm ibland. Manns filmer är alltid mkt sevärda med suggestiv musik o dyl. Mer! (Har iofs ej sett "Ali" trots att DVDn finns i bokhyllan...