23 oktober 2008

Robert McKee seminarium

Ja! Vad kul!

Nu är den bokad, en plats på Robert McKees manus-seminarium, 7-9 november i Sollentuna.

Robert McKee är den idag klarast lysande stjärnan på det oändliga rymd som manusförfattandets mysterier är. Hur mycket man än anser sig tro man behärskar, så finns det alltid en sak till att lära sig.

McKee har skrivit den fantastiska boken STORY, där han dissekerar filmmanusförfattandes alla tänkbara beståndsdelar och aspekter.
I mitt arbetande med ännu en rewrite av ACCIDENT MAN öppnade han ögonen på mig vad gäller vikten av en tydlig INCITING INCIDENT (ungefär "igångsättande händelse"), dvs en händelse som bör infinna sig mitt i akt 1, nånstans inom storyns först 25%.
Som McKee skriver: "The Inciting Incident radically upsets the balance of forces in the protagonists life" ... "In Hollywood jargon, the central plots Inciting Incident is the big hook... Hunger for the answer to the major dramatic conflict grips the audience's interest, holding it to the last act's climax".
Det vill säga, den dramatiska kurva som the Inciting Incident sätter igång når sitt mål först i filmens klimax.

Efter att ha läst och grunnat på detta, så gjorde jag så att jag flyttade den händelse som jag hela tiden hade haft liggande som Plot point 1 (ca sid 25) och gjorde om den till Inciting Incident (sid 12). Och plötsligt fick min historia ett mycket bättre driv, då den "kom till skott" tidigare.
Visst, jag fick hitta på en ny storyvändande Plot point 1, men det gick bra.

Så här kommer seminariedagarna ungefär att se ut:

Första dagen
• Författaren och konsten att berätta en historia
• Varför den klassiska berättelsen varit på tillbakagång i nutida film, tv, teater och litteratur
• Berättelsens form: mening, substans, begränsningar och inspiration
• Berättelsens genre och struktur, avvägningen mellan rollfigurer och storyform
• Berättelsens grundidé, motidé och kontrollerande idé
• Storystruktur och begreppen beat, scen, sekvens, akt, story
• Hur man kartlägger storyns värld: klassisk uppbyggnad, minimalistiskt berättande samt icke-linjärt berättande

Andra dagen
• Hur man gestaltar en akt: storyns ramverk
• Den första stora vändpunkten
• Scenuppbyggnad: vändpunkter, emotionell dynamik, anslag och verkan samt valets natur
• Att ordna och sammanlänka scener
• Exposition: de olika sätten att dramatisera karaktärerna, placera berättelsen, och använda bakgrundshistorier
• Principerna kring antagonisten
• Kris, klimax och upplösning

Tredje dagen
• Hur man smälter samman berättelsens skilda element
• Principerna kring karaktärers dimensioner och framtoning
• Texten: beskrivningar, dialog och det poetiska
• Genrer som strukturellt stöd
• Att transkibera böcker till film
• Scenanalys: text och undertext: dialog gentemot agerandet
• Författarens metoder: att arbeta från insidan och utåt, den kreativa processen från första inspiration till slutgiltigt manus
• Hur allting fungerar: Principerna applicerad i en sex timmar lång scen-för-scen-analys av filmen Casablanca

McKee förekommer såklart en hel del på Youtube.
Här är ett klipp där han pratar om lite grundförutsättningar för manusskrivande:



Här ett klipp om THE SETTING:



Ett klipp om STORY DESIGN:

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad tyckte du om kursen?

/Claes