06 oktober 2005

bygga nytt

Ska försöka snickra ihop en idé som håller för en lågbudgetlångfilm för produktion inom snar framtid.

Men det är inte lätt. Som de flesta har jag en "byrålåda" full av spännande uppslag och ämnen, roliga infall, coola scener, brottstycken av koncept och intressanta karaktärer och mänskliga öden.

Men när jag ska försöka bygga ut dem så upptäcker jag att de inte står sig på en längre sträcka.

Man kan slå ihop flera ämnen, kombinera karaktärer med teman, baka samman detaljer från tre koncept till ett nytt. Men de flesta av dem passar inte ihop. Eller så hamnar man i en återvändsgränd när man ska fördjupa sig.

Nej. Jag försöker en annan infallsvinkel.

Tänka på en film som jag gillar skarpt och göra något liknande. Problemet äratt jag inte gillar så många filmer vars budget varit i närheten av där jag ska försöka hamna.

En viss typ av film, då.
Skräck.
Thriller.
Noir.

Eller en viss stämning.
Mörk och suggestivt.
Våldsamt och med svart humor.

CGI?
Det har jag ju vänner som kan göra bra och billigt.

Hmmm...

JA! En skapande man som sitter och våndas. Skrivkramp och beslutsångest!

Nja... det har gjorts förut. Och inte är det kul heller...

Jag får försöka samla mina tankar vidare...

Inga kommentarer: