13 januari 2009

Baggar

Kul att skräckisen LÅT DEN RÄTTE KOMMA IN fick så många guldbaggar. Inte minst fotot var väl värt sitt pris. Och att ha regisserat fram de två barnens lysande prestationer motiverade regivinsten.
Och så var det kul att Aivide Lindqvist fick manusbaggen, även om jag tycker att han INTE har förvaltat sin gastkramande skräck väl vid överföringen till duken. Okej, man kan säga att "mobbing och utanförskap kan vara nog skrämmande upplevelser för den som är utsatt". Visst, men det blir ingen skräckfilm för det, då hamnar man i dramafacket.
Jag ser fram emot den amerikanska remaken - kanske får vi då äntligen höra barnramsan "en elefant balanserade" (eller en amerikansk motsvarighet) och bevittna bokens absolut mest chockerande scen!

Jag tycker att det var helt okej att DE OFRIVILLIGA inte fick nånting. De eventuella prestationer som finns i den filmen gjordes mycket bättre på andra håll. Jag anser att den filmen är på tok för upphaussad av en klick filmkritiker. Amatörskådisarna gör mycket bra prestationer, men jag tycker att flera av parallellhistorierna är alltför luddiga och o-precist berättade för att göra filmen till en bra helhet. Jag har sett filmen både framlänges och baklänges och ruta för ruta när jag klippte trailern, så jag har gett den en bra chans att övertyga mig.

MARIA LARSSONS EVIGA ÖGONBLICK har har jag inte sett. Jan Troell gör mycket stark film, men inte så att det motiverar att jag ska lägga 90 spänn på den. Jag kommer att se denna på samma sätt som jag sett allt annat han gjort - på tv-skärmen när den visas i SVT.

Annars är det konstigt att PINGPONGKINGEN inte fick en enda nominering. Jag gillar den filmen, men förstår om folk inte gör det då den är ganska egen. Men att skippa den i fotoklassen till förmån för DE OFRIVILLIGA är en gåta som jag aldrig kommer att förstå. Känns som obegriplig slapphet av juryn att per automatik placera de tre "största" filmerna i alla de stora klasserna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tja Johannes, Hur fixar man egentligen en agent, om man vill jobba med film?

Johannes Pinter sa...

Tja Robert. Jag har inte agent i Sverige, bara i Los Angeles. Jag vet inte hur man får en i Sverige, förmodligen kommer de smygande när man har mycket jobb.
Förmodligen är det bra att ha gjort en eller ett par långfilmer, alternativt lite prisvinnande reklam/musikvideos eller kortfilmer.
Agenturen i Los Angeles (UTA, en av de tre största) fick jag genom min manager där. Hon har bra kontakter på den agenturen. Vi var på ett möte med dom, och sen skrev vi papper. Dom har inte tjänat mycket pengar på mig hittills, men det är bra att ha manager och agent om/när jag gör min nästa långfilm - då kan jag "hit the ground running" och omedelbart gå på konkreta möten medan filmen fortfarande är rykande färsk.