16 maj 2008

TOOLS levererat


Whohaa!

Äntligen var den klar, företagsfilmen för företaget TOOLS som jag jobbat på sen 11 februari.

9 minuter lång, där hälften (4,5 minuter) innehöll specialeffekter fördelat på 64 klipp, varav 3 minuter innehöll 3D-superhjälte-karaktären Mr O.

Så. Om man ska kontemplera lite och ta lärdom av det här jobbet.

Det var givande att jobba med ett så här pass stort jobb, med en så pass stor budget, och en så stor apparat runtikring: kund, byrå, produktionsbolag, filmteam, och så jag längst ut som yttersta konstnärliga kreativa kraft (manus, regi, klippning).

Det var ovärderligt att på nära håll jobba med Fido och deras effektproduktion.
Att skapa en sån här komplicerad 3D-karaktär som verkar i en livemiljö var fantastiskt nyttigt - nu kan jag med gott samvete säga att vad jag än ställs inför för jobb som inkluderar ett tänk med visuella effekter så klarar jag av det.
Ovanpå denna gubbe så adderades det en massa "osynliga" effekter i miljön, som tex stora metallrör som kameran åker förbi, rinnande olja på en oljeplattform och en hel hylla full med bråte som mirakulöst töms när kameran under fem sekunder pannar bort (tänk de uppallrade köksstolarna i POLTERGEIST).

Inte minst var det skönt vara kreativt på tårna: att skriva tio sidor manus i farten som ska filmas någon vecka senare.

Att stå på en inspelningsplats, ta en massa beslut, och känna adrenalinet pumpa.

Att efteråt sitta och klippa ihop bilderna som man storyboardat upp, och känna att "japp, jag tänkte rätt".

Filmen kommer att läggas upp på nätet efter sommaren: den 1 september är det officiell nätpremiär. Då kommer det hamna ett klipp här också.

Inga kommentarer: