29 maj 2008

Max Manus


Fick ett telefonsamtal från norske producent John Jacobsen häromdagen. Han undrade om jag ville klippa hans senaste produktion MAX MANUS.

Det är en jättebamse till film, som med sina närmare 70 miljoner norska kronor är en av skandinaviens största produktioner, och den ojämförligen största norska någonsin.













MAX MANUS är ett historiskt actiondrama som utspelar sig under andra världskriget. Handlar om Max Manus, en av norges främsta motståndsmän som framgångsrikt slogs mot nazzesvinen. Han spelas av grymme skådisen Axsel Hennie (se bilden högst upp).

Regisserar gör norska duon Joachim Rönning och Espen Sandberg som sist gjorde BANDIDAS åt Luc Besson.

Mitt hjärta sa "ja", men det sunda förnuftet var tyvärr tvunget att avböja giget.

Familjen skulle inte gilla att jag plötsligt sa hejdå och blev borta i Oslo under två sommarmånader.
Dessutom har jag lite för många jobb i pipen på den här sidan gränsen för att jag bara ska kunna dra iväg.

Så tyvärr, inget norskt bautaprojekt denna gång. Förhoppningsvis får jag klippa trailern. Alltid något.

8 kommentarer:

Anonym sa...

OT, men kan du inte byta tillbaka till det gamla forumet på Independent.nu? Saknar det verkligen. Enkelt, opretantiöst och kamratligt. Det nya är ju helt värdelöst och inte en jävel som använder...
/Birro

Johannes Pinter sa...

Hm, agree on the last part: ingen använder det. Vet dock inte om det bara har att göra med det nya utseendet. Det gamla forumet var inte heller så välbesökt - det var ett litet antal goa gubbar som skrev ganska mycket. Jag lägger inte så mycket krut på independent.nu överhuvudtaget, har lite för mycket att göra i verkliga livet. Men bloggandet är kul... i omgångar.

ahlgren sa...

Det där med "hjärta" kontra "förnuft" är ju rätt jobbigt ibland. Jag hamnade i en grej som jag fick släppa. Men jag vet fortfarande inte om jag gjorde rätt. Berättar kanske någon gång vid tillfälle. Det är gruvligt detta att man ibland får precis sådana möjligheter som man fantiserat om - och så kan man inte ta dessa möjligheter. Livet är för komplicerat ibland.

Johannes Pinter sa...

Ja, du får berätta nästa gång vi ses. Alltid skönt att höra att man inte är ensam om att ha varit tvungen att ta "fel" beslut :)

Nu är ju inte klippning mitt primära mål som filmarbetare, så det var inte "drömgiget" jag gick miste om. Men det hade varit ruggigt roligt att höra Rönning/Sandberg dra anekdoter från arbetet med Salma Hayek, Penelope Cruz och Luc Besson på luncherna!
Och John Jacobsen tackar man inte gärna nej till. Dock har jag en tillräckligt etablerad kontakt med honom för att ha missat sista tåget.

Anonym sa...

Det är på tok för många avdelningar i förhållande till besökare +att man måste logga in och så. Blir för formellt och finns redan 1000 såna välettablerade forum.

Det gamla var roligt just för att det bara var en stor avdelning och allt gled in i varannat och man kunde bara slinka in och alla kände alla utan att logga in. Besöksfrekvensen var ju grymt mycket högre än på nya...
/Birro

Johannes Pinter sa...

Japp. Ett problem med det gamla var att good ol´ G skapade och maintainade det från egen server. Blev lite knepigt för mig att bossa då.
Dessutom hamnade gamla forumet mitt i värsta spam-stimmet - nån trojan auto-postade reklamposter för porr-siter. Inget roligt att hålla på då...

Tomas_Timelock sa...

När man arbetar med fiktion är det alltid jobbigt när verkligheten tränger sig på.... :-)

/tomas

Anonym sa...

http://media.filmweb.no/trailere/ect/NOR20071071/jrvegkh19.mov

Teaser till Max (M)Anus.

/N