13 december 2007

Helena Bergström gör ny film



Helena Bergström fick blodad tand med sin regidebut SE UPP FÖR DÅRARNA. Så nu har hon ett nytt alster på gång. Titeln är ännu hemlig, men den beskrivs som en kärleksfilm med både komiska och sorgliga inslag. Manuset är en blandning av två idéer som Helena Bergström tidigare arbetat med.

– Det handlar om två människor som kommer från väldigt olika bakgrund och deras möte. Det kommer att bli både skratt och tårar, säger Helena Bergström hemlighetsfullt.

Jag kan bara gratulera Helena. Och även gratulera Sverige, som har en ny allvarsam och varmt mänsklig men kanske samtidigt lite spjuveraktig komedi att se fram emot. Den har redan fått manusstöd från Filminstitutet, och jag hoppas för Helena och filmens skull att den blir en av de titlar under 2008 som får ett riktigt stort ekonomiskt produktionsbidrag, i linje med Institutets nya filmstödspolitik.

Heja Helena!

EDIT: Titeln på Helenas nya film är "Så olika". En titel som känns spännande, och som rymmer flera möjliga tolkningar. Bra film är aldrig förutsägbar, och jag tror att Helena kommer att bjuda publiken på en känslomässig såväl som filmisk bergochdalbana!
Go girl!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det där var faktiskt rätt kul...

/ mats

Johannes Pinter sa...

Tycker du... Jag tycker inte att det är ett dugg kul :(

Anonym sa...

Hahahahaha xD

Anonym sa...

Jag menar förstås ditt humoristiska inlägg, inte Helenas slätstrukna meningslösa nya karriär... :-)

/ mats

Johannes Pinter sa...

Mats, jag förstod det - I just pulled your leg :)

Fred Anderson sa...

Johannes: Jag blev faktiskt nästan orolig där! Helt ärligt! Läste igenom inlägget ett par gånger, gnällde lite i din Speed Racer-tråd... och sedan var jag tvungen att läsa om Helena-inlägget igen :)

Men nu kan jag sova gott!