20 december 2007

film på tv











Programledarna för Filmkrönikan får fortsatt förtroende även i vår.
Andrea Reuter och Navid Modiri heter de två, och de har fått mycket kritik under hösten. Det har varit allt från Reuters finska brytning och Modiris orutin till märkliga intervjuer och ämnen.

Här en text från Filmnyheterna där Reuter påstår att vinden har vänt och folk har börjat gilla programmet "otroligt mycket".

Jag sällar mig till de kritiskas skara. Av den enkla anledningen att jag tycker att folk som ska sitta i tv-rutan och förmedla åsikter eller nyheter måste göra det med pondus och trovärdighet.

Reuter funkade i TV400s filmprogram, där är det en avspänd lågbudget-ZTV-stämning där man kommer undan med att vara independent och cool. Så icke i Filmkrönikan. Nu måste man givetvis inte vara en slipsgubbe för att funka i statstelevisionen, men man måste ha pondus, och det har hon inte. Hon drar förvisso uppmärksamhet till sig med finsk brytning och konstig frisyr, man liksom tittar på henne när hon pratar, men en hårt stylad yta är inte detsamma som pondus. Om hon hade vanlig frisyr utan kolsvart kulturnyans, och kläder som normala människor har på sig, så skulle inte en jäkel lyssna på vad hon sa.

Navid Modiri hörde jag nån gång på radio som programledare i nåt P3-ungdomsprogram. Där funkade han. Jag blev dock mycket förvånad när jag hörde att snubben skulle sitta och tycka i Filmkr. Där kommer vi in på trovärdighetsbiten. Så här är det: jag kan inte ta en snubbe på allvar som jag instinktivt känner inte har nån filmkoll mer än det han läser i pressmaterial och skummar igenom på nätet. Navid Modiri är ingen filmmänniska, han är en svennig normalkonsument utan större filmintresse än en normalkonsument! Men hallå, säger vissa, kan inte en vanlig människa få tycka? Nej, inte som programledare i tv, svarar jag då!

Orvar har pondus och kunskap, så han var kanon (trots att han sågade SLEEPWALKER i ZTV). Sahlin har pondus och kunskap, han funkade skitbra. En annan som jag utan att blinka skulle lyssna på och ta på allvar är Kobras engagerade Kristoffer Lundström.
Varken Reuter eller Modiri är bra (de skulle få 2 resp 1 stol i betyg av mig), och därmed kommer ännu ett halvår att gå med mig givandes fågelholken ett ansikte framför dumburken!

Många förundras över Modiris balla popkille-look i rutan. Den har han odlat i en popgrupp med det anspråkslösa (och alldeles säkert ironiska) namnet Navid Modiri och Gudarna. Här en video till låten "Min ofödde bror" med dem.

Inga kommentarer: