23 augusti 2008

Män som hatar kvinnor - teaser

En teaser för Stieg Larsson-kioskvältaren MÄN SOM HATAR KVINNOR har dykt upp på nätet.
It sucks!

Well, kanske inte suger bigtime, meneh... Äh, häng med, här är den...



Det börjar med en lång framåtåkning inne i en människokropp, ett rent plagiat av David Finchers lysande förtexter till FIGHT CLUB (du ser dessa förtexter längre ner). Så himla fel kan det ju inte vara, förutom att det är en snodd idé.

Nåt metalliskt trycks ner på insidan av kroppen, och då startar en åkning tillbaka ut ur kroppen, som visar att en tatuering håller på att skapas på en rygg. Här blir jag lite svajig, då jag inte är 100% insatt i beståndsdelarna, men:
1) jag har ingen tatuering själv, men jag tror inte att man tatuerar genom att rita med nålen på kroppen som med en tuschpenna...
2) jag har inte läst boken, och har sålunda inte en aning om vad tatueringen föreställer. Jag tror det ser ut som ett drakansikte, det kan också vara ett rorchackmönster, men jag kan ha fel.

Sen kommer alla nödvändiga skyltar om prodbolag, och dylikt. Och då tror man att teasern är slut, då man betat av allt som en teaser ska ha.

Men sen börjar teasern om igen! Tatueringskonceptet var visst inte nog, man måste slänga in ett teknikkoncept också!

Det blir det värsta tv-störningen på texterna som övergår i - en dataskärm! Har du haft en tv-störning på din dataskärm nån gång? Nä, inte jag heller. Dataskärmen har dock relevans i att den kvinnliga huvudrollen är värsta hackergeniet.

En massa mumbojumbo skrivs i DOS-läge... intresseklubben antecknar.

Så bryts dataskärmen av... en oldschool tv-avstängning inkl. vit prick som dör.

Och sen är teasern slut. Eller jag vet inte, kanske man slänger på ytterligare ett konceptpåhäng, det gyllene tretalet ni vet. Men nä, den är verkligen slut.

Jag tror dock att filmen blir bra, då boken verkar bra, och de inblandade är bra. Fast jag kommer nog inte att läsa boken (böckerna), känner mig inte så intresserad. Och filmen hyrs kanske till slut på DVD. Eller ses på SVT, som f.ö. inte vill att film 2 och 3 ska visas på bio till producentens förtret (mer om detta bråk här).

3 kommentarer:

Leisha Camden sa...

Enig, denne traileren er virkelig elendig. For min del kan jeg ikke begripe at denne skal appellere til noen andre enn sånne som meg, som allerede har lest bøkene - for har man ikke gjort det, så tror jeg ikke at man skjønner bæret av dette her.

Og vi som er fans av bøkene kommer sikkert til å se filmen uansett, så hvorfor bruke første trailer til å overtale oss?? >:-(

Anonym sa...

Hej Johannes,

Jag måste tyvärr hålla med dig att trailern var riktigt dålig och sa ingenting. Jag har läst böckerna och förväntar mig en hel del av produktionerna. Du ref. till Fight Clubs intro, då måste jag säga att den även var en kopia på vår svenska serie med Persbrandt i huvudrollen. Nämligen Medicinmannen där är till och med åkningen den samma (framåkning).
Från det ena till det andra, såg teasern på Accident Man. I like what I see... Lycka till med uppdraget!
Mvh
Mike Sahlénius

Johannes Pinter sa...

Mike: FIGHT CLUB kom 1999, MEDICINMANNEN kom 2005. Så jag skulle nog inte vilja säga att MEDICINMANNEN är en förebild för denna trailer, snarare är den ännu ett plagiat av FIGHT CLUB.

Tack för att du uppskattat ACCIDENT MAN so far :)