20 juli 2008

Poliserna på SF Heron city

Skulle se premiären av HANCOCK ikväll med min son och hans kusin.

Vi har laddat under dagen, kollat trailers på nätet, läst artiklar i filmblaskor (och undvikit recensioner).

Vi köpte biljetter på nätet för att säkert få plats.
Plockade upp dom i biljettautomaten i god tid innan visning.
Köpte popcorn och läsk.
Ställde oss i kön till insläppet. Gottade oss åt att få se en härligt udda superhjältekomedi med balla scener och en Will Smith i högform.

HAR'AN LEG?

Va?

Vi står framme vid biljettriverskan. Jag fattar ingenting.

HAN! HAR'AN LEG?

Hon pekar på sonen. Han är 12 år. Såklart har han inget leg.

HAN SER INTE UT SOM 15 ÅR!

Nu förstår jag. Jag har mött en av de sällsynta poliserna som huserar på landets biografer.
De blir färre och färre, gudskelov, eftersom alla människor (även femåringar om de kan stava rätt) idag, år 2008, kan få fram de snaskigaste och blodigaste klippen från CANNIBAL HOLOCAUST till HOSTEL - and beyond.
Men några stycken finns kvar, biografpoliser. Och de håller fanan högt.

JAG FÅR INTE SLÄPPA IN UNGDOMAR SOM SER UT SOM OM DE ÄR UNDER 15 OM DE INTE HAR LEG.

Polisen är obeveklig, jag känner det i luften. Så vi får vända i dörren.

Jävla SF Heron City! Vad fan gör vi nu? Familjens kvinnliga medlemmar har just försvunnit in på MAMMA MIA. Vi kan inte sitta här i två timmar och glo.

Som tur är går HULKEN 2, och de startar 10 minuter senare. Och den är från 11 år. Done.

I kassan håller biljett-tjejerna med oss, vi är inte de första som stoppats. De förstår vår frustration, och kommer med ännu en synpunkt: "vem ska stoppa sonen från att se HANCOCK när den kommer ut på DVD?" Så sant.

HULKEN 2 var okej, bättre än ANG LEES föregångare. Kul med både Stan Lee och Lou Ferrigno i cameos. Louis Leterrier (DANNY THE DOG och TRANSPORTER 2) vet var actionskåpet ska stå. Och det är inte hans fel att Hulken inte funkar som CGI-figur. Men den var nog inte lika bra som HANCOCK.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm, om dom där snutarna kunde stå inne i salongerna o köra ut ungdomsgängen som väsnas, ringer i telefon osv...då hade dom gjort en god gärning iaf

/edström

Johannes Pinter sa...

Hm, ja. Mitt under HULKEN kom plötsligt fyra invandrar-killar in som inte varit där förut... uppenbara plankare. De satt och halvviskade och blippade med sin jävvla mobiler och störde för oss som betalat 90 riksdaler för biljetten. Jag fick god lust att gå ner till dom och praktisera lite HOSTEL-trix på idioterna.

Fred Anderson sa...

Var det för att dom var invandrare, Johannes, som dom var störande?

Annars är Ang Lee's The Hulk fantastisk bra. Troligen den bästa serietidningsfilmatiseringen jag sett. Och även där finns Stan Lee och Lou Ferrigno i cameos :)

Johannes Pinter sa...

Ja Fred, det var för att de var invandrare. Om det hade varit Kalles kaviar-killar som blippat med mobiltelefonerna och snackat sönder filmen hade jag inte haft nån aversion emot dem...

Annars är Ang Lees HULK okej, men sönderplojjad av alla serietidnings-effekter. Men han var inte helt fel ute när han skojade med Bergman och sa att den film som han är mest stolt över vad gäller far-son-temat är just HULKEN.

Fred Anderson sa...

Johannes: Ja, det är tragiskt att folk är så fixerade vid ursprung. Själv hade jag nog sett det som ett gäng ungdomar som störde. Men vill man fokusera på, och antyda, att invandrare är störigare och obehagligare än goa sverigedemokrat-svenskar så får man väl det.

Givetvis var det rätt att han skojade med helgonet Bergman. Troligen var han också helt seriös, vilket kan ska respektera.

Anonym sa...

Om Fred tar sig till Heron-biograferna eller kanske metropolen Södertälje så kommer karln att ändra uppfattning. Det är nämligen samma klientel som står för problemen och stöket 24/7. Till sist tröttnar man att vara liberal och ropar efter SS-trupper som städar upp. :))

/edstr

Johannes Pinter sa...

Eh, oj... *gulp*... Fint att du understödjer mig, Edis - med såna vänner behöver man inga fiender ;)

Alltså, det var ju synd att min formulering att det var invandrar-killar skulle få såna proportioner. Jag har inte det minsta emot invandrare eller andra kulturer över huvudtaget. Det var bara ett konstaterande att det var fyra invandrarkillar som plankade på bion. Hade jag haft något emot deras etnicitet hade jag använt mig av betydligt starkare uttryck för att beskriva dem.

Fred: jag hoppas att du inte läser in nånting i min formulering som inte finns där. Jag trodde att du bara var ironisk när du först ställde frågan som jag sen svarade på med samma ironiska ton - och jag väljer att fortsätta att tro det. För om man är allvarlig i tonen och startar stormar i vattenglas så finns en stor risk att man ses som humorlös och moralkärring, och det önskar jag ingen.
Så låt oss fortsätta hålla en happy ton här.

Anonym sa...

Om denna polis släppt in den för unge person och brutit mot lagen och fått sparken, hade det varit rätt?
Ska det vara samma sak med folköl för att ungen ju iallafall får tag på alkohol hemma?

Ska man tycka synd om alla som vill bryta mot lagen men stoppas?

/

Johannes Pinter sa...

Jag var ju som målsman med på bion, hade full koll på vad sonen skulle se. Han har f.ö. sett både Hajen-serien och Alien-serien och Predator-serien, jag vet vad han klarar av och inte.

Om man ska jämföra så är det helt okej om han, när han blir lite större, smakar folköl hemma.
Såklart skulle jag inte tycka det var okej om han fick köpa ut när han kom med några polare och ville köpa på Ica. Liksom att jag inte skulle tycka att det var okej om han gick själv på 15-årsfilm.

Anonym sa...

Tänkte bara sticka imellan lite här.

www.vampyrer.se

Vad tror ni, någon som hört något mer?

snubblade över den häromdagen och tycker att den verkar riktigt bra faktiskt, av storyn/teasrarna att dömma. Nu säger ju inte de så mycket men roligt gjorda. Såg även att David Dencik är med och han är i mina ögon en otroligt bra skådis. Bättre än Frostbiten får man hoppas

Johannes Pinter sa...

Verkar intressant. Men det är omöjligt att bedöma om det blir bra eller dåligt bara genom att se en snygg hemsida och två stylade teasertrailers. Skådisen pratar med kameran, så just dessa scener är ju inte med i filmen.

Jag får känsla att filmerna är extrem lågbudget - lite Stockholm boogie goes horror eller nåt. Kan bli skitbra, kan också bli wannabe-budgetskräck med offcamera-gore, vi får se.

Johannes Pinter sa...

Och ja, David Dencik är självlysande i allt han gör!

Anonym sa...

Hue går det med accident man?