23 augusti 2008

Poltergeist remake

Många filmer mår bra av en remake, så att en ny generation filmbesökaren får uppleva en bra historia uppdaterad med bättre teknik.
Men sen finns det vissa filmer som man inte borde röra. Tobe Hoppers POLTERGEIST är en av dom!

Men nu verkar ryktet som florerat ett tag vara sant. Juliet Snowden och Stiles White som skrev remaken av BOOGEYMAN, och som även jobbar på en remake av Hitchcocks FÅGLARNA (ok, det är också dumt), försöker i detta nu dribbla fram en uppdatering av denna nobla rysare.

POLTERGEIST är inte så daterad att en remake är motiverad.

Skådespelarna är lysande rakt igenom.

Skräckeffekterna, som Oscarsnominerades, är superba (förutom kanske klippet med chromakeyade leksaker som flyger runt i barnens rum i en scen).

Och på ett högre plan: Steven Speilberg sägs ju ha haft mer med filmen att göra än bara som producent, något som märks bla på den magiska förorts-atmosfären som han är mästare på, som kontrasterar skräcken som sedan sätter in.

Jag vill se denna remake lika lite som jag har velat se nya OMEN, nya HUSET SOM GUD GLÖMDE eller nya DIMMAN. Jag vill ha kvar känslan som originalen gav när jag såg dom för 20 eller 30 år sen.

Visst man kan välja att inte se dem. Men det är inte samma sak. Bara vetskapen om att samma film finns därute i modernare, slickare skick gör att finishen på originalet blir lite mattare, hur mycket jag än älskar den.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med dig. Girighet o dumhet går ofta hand i hand. Det som vore en intressant diskussion är vilka filmer förtjänar/behöver en remake? Och vad är det som gör attt de behöver en remake? Vet inte om jag håller med dig om det du skriver om ny teknik o ny generation osv. Enda orsaken för alla remakes är väl att man vill dra in lite stålar. Är det lättare o sjösätta en remake än att få igenom en egen idé?