09 augusti 2005

Syd Field - en bra kille

Köpte in mig på en bok av amerikanske manusgurun Syd Field häromdagen: THE SCREENWRITERS PROBLEM SOLVER
Jodå, det är en äkta problemlösare. Men också en manusbok med mycket basic för den kille eller tjej som vill förkovra sig i det ädla görmål som manusskrivandet är.

Några användbara uttryck som jag omedelbart anammade i mitt skrivande av långfilmsmanuset SPAM (det var inte nödvändigtvis första gången jag hörde termerna, men första gången jag kunde applicera dem på ett konkret manus) samt en kort förklaring:

The circle of being - att låta en karaktär ha varit med om något omvälvande i ett tidigt skede av livet (typ mellan 9-16 årsåldern) som spelar stor roll för det skeende som han/hon står inför i manuset.

The first and second "Pinch" - ligger placerade i paradigmkurvan, mitt akt 2s första resp andra del. Ska till skillnad från plot pointsen förstärka historiens tema.

Action is character vs the Passiv activ - man skapar djup åt en karaktär genom att låta honom/henne ta sig för saker. Det räcker inte med att låta honom/henne passivt se på för att sedan svara, utan karaktären ska aktivt valt att göra just denna sak.

The inciting incident - används i t.ex. thrillers. Börja historien med en viktig händelse som sedanrullas upp och förklaras.

Theory of illumination -
varje sidokaraktär ska kasta ljus över huvudkaraktären. Tillsammans kastar alla sidokaraktärer så mycket ljus på huvudkaraktären att han/hon blir intressant.

Enter late and get out early - Undvik att låta en scen bli tråkig: börja efter att scenen satt igång och avsluta innan den är färdig.


Finns många fler bra grejer där. Förmodligen kommer de att hamna i INDEPENDENT.NUs filmskola förr eller senare. Detta är helt klart månadens köptips!

Inga kommentarer: