25 september 2008

ACCIDENT MAN version 5


Så var den klar, manusversion 5 av ACCIDENT MAN.

Om man jämför utvecklingsstegen mellan de olika versionerna så är detta det ojämförligt största. Jag har skrivit om ALLT - de scener som inte är nyskrivna är omskrivna.

Det är såklart samma story, handlar om samma karaktärer som är med om ungefär samma saker.
Men det har blivit nån sorts uppgradering av storyn till ACCIDENT MAN 2.0.

Efter att ha brutit ner historien så byggde vi upp den kring lite nya fokus, och plötsligt var det mycket som satt ihop på ett mycket starkare sätt. Storyn fick ett nytt, naturligare flöde och skeenden och folks agerande bottnar på ett stabilare sätt.
Insikten som jag pratade om i ett tidigare inlägg har verkligen fått sin payoff.

22 september 2008

det nya marknadsstödet

SFI har kickat igång nåt som de kallar MARKNADSSTÖD.

Jag citerar: "Marknadsstödet är ett nytt sorts produktionsstöd som riktar sig till breda filmer som förväntas locka en stor publik."

Tre filmer har i dagarna fått en första klick av detta marknadsstöd, en klick som består av en summa på sammanlagt 24 (tjugofyra) 000.000 (miljoner) SEK!

Filmerna som får stöd är:
ARN - RIKET VID VÄGENS SLUT av Peter Flinth: 9 miljoner
GRUPPEN FÖR SÄRSKILDA INSATSER av Anders Nilsson: 6,4 miljoner
VI HADE IALLAFALL TUR MED VÄDRET - IGEN av Kjell-Åke Andersson: 8,5 miljoner

Frågor på det:
  1. Om filmerna nu förväntas locka en stor publik, vad ska dom med marknadsstöd till?
  2. Med tanke på att det inte finns så fruktansvärt många miljoner kronor till filmproduktion i det här landet, borde man inte lägga dessa relativt stora summor på något bättre. Som att GÖRA film?
    För 24 miljoner kr får man två stycken 12-miljoners-filmer.
    Eller fyra stycken 6-miljoners-filmer.
    Eller 24 stycken 1-miljonkronors-filmer.
  3. Varför blir jag alltid så trött när jag försöker förstå den svenska filmpolitiken?

Ett Youtube-klipp som ganska bra illustrerar hur en average swedish filmworker blir behandlad varje dag året om av Storebror:

05 september 2008

manus-insikter

Ibland måste man ta en omväg och göra saker komplicerade innan man hittar fram till det enkla och uppenbara. Just detta sysslar vi med nu under denna senaste (sista?) rewrite-runda av ACCIDENT MAN.

Just insikter är överhuvudtaget nånting jag önskar fler manusförfattare/producenter/regissörer kunde få när det kommer till berättande i filmform. En film blir inte bättre ju mer clever man försöker vara, tvärtom. Ibland måste en story få vara straight, simple and stupid.

Hur många gånger har man inte sett en film slå knorr på sig själv i viljan att övertrumfa publikens intellekt, med följden att publiken inte fattar nånting.
Och hur många gånger har man inte hört om efterarbeten som dragit ut på tiden dubbelt eller trippelt för att man försöker rätta till saker som inte funkade efter en för snabb eller för tidig produktion.

Nä, försök se krasst på historien. Med "naket öga".
Låt för guds skull andra människor läsa manuset.

Och lyssna sen på svaren, och var ödmjuk när de kommer: din historia går förmodligen att berätta bättre.

nya trailergig

Nya kul trailergig:

NEWSMAKERS. Anders "Frostbiten" Bankes nya film, en rysk (!) remake av asiatiska BREAKING NEWS. En riktigt actionrökare med en välvässad samhällssatirisk udd.
Första gången jag klipper trailer för en rysk film. Inte det lättaste, men med bra bistånd från Banke som talar flytande ryska efter massor av år i landet så funkar det.

DE OFRIVILLIGA. Ruben Östlunds första efter sköna GITARRMONGOT. Gjorde visst succe i Cannes. Har just kopplat upp disken. Ser fram emot.

MAX MANUS. En av Norges största produktioner nånsin. Spelplats: andra världskriget. Huvudperson: en av landets framgångsrikaste motståndsmän.
Regisseras av norska killarna som debuterade med BANDIDAS åt Luc Besson. Bara en sån sak...