05 september 2008

nya trailergig

Nya kul trailergig:

NEWSMAKERS. Anders "Frostbiten" Bankes nya film, en rysk (!) remake av asiatiska BREAKING NEWS. En riktigt actionrökare med en välvässad samhällssatirisk udd.
Första gången jag klipper trailer för en rysk film. Inte det lättaste, men med bra bistånd från Banke som talar flytande ryska efter massor av år i landet så funkar det.

DE OFRIVILLIGA. Ruben Östlunds första efter sköna GITARRMONGOT. Gjorde visst succe i Cannes. Har just kopplat upp disken. Ser fram emot.

MAX MANUS. En av Norges största produktioner nånsin. Spelplats: andra världskriget. Huvudperson: en av landets framgångsrikaste motståndsmän.
Regisseras av norska killarna som debuterade med BANDIDAS åt Luc Besson. Bara en sån sak...

13 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Johannes!
Kul blog! Vore intressant med synpunkter från ett proffs. Jag har en trailer för min ännu ej färdigställda novellfilm "Night Geometry" uppe på min hemsida, under Reel. Har du tid att titta på den vore det kul med lite feedback!
mvh

Johannes Pinter sa...

Sure thing, Fredrik. Vad är din URL?

Anonym sa...

Oj, trodde den hängde med i min kommentar...www.decoyfilm.com!

Johannes Pinter sa...

Hej Fredrik, jag tar lite synpunkter här om NATTGEOMETRI eftersom vår dialog började här:

Till att börja med är det svårt att ta ställning till nånting som är under utveckling - kommer du att stuka till bilderna, och kommer du att eftersynka dialogen? Som det är nu är det tekniska relativt undermåligt, något som sänker intrycket rätt rejält - vet inte vem som blir sugen att se en trailer med kass teknisk kvalitet...
Men om vi säger att du ska fixa till dom grejerna så går vi vidare i listan:

Det finns potential här, en hel del kul ingredienser som man gärna ser på film: en mordhistoria, en hitman, dolska intriger, nåt övernaturligt. Men det är för rörigt och repetetivt upplagt: spännande repliker växlas med ospännande handkamerabilder på nåt källarförråd.
Det känns som om du vill vara lite David Lynch-arty med abstrakt musik/ljudmatta till suggestiva bilder (något jag personligen älskar!). Men den inneboende mystiken saknas i dessa bilder och då blir det ganska platt och manierat.

Skådis-sekvenserna känns lite teatrala (även om vissa repliker är dramatiska). Spelar ingen roll om dom är det i filmen, i trailern maskerar du dom med klippbilder som accentuerar det som sägs, och då kan man gå två vägar: antingen illustrera eller säga motsatsen.

Det blir lite enahanda efter ett tag med samma ljud och samma tempo och samma typer av bilder. Du skulle ha kunnat karva bort hälften av allt material och fått precis samma effekt.

Men varför använder du inte den hårda pumpande musiken på slutet mer i trailern???? Där har du en alldeles fantastisk chans att lägga in nästa växel på trailern. Jag skulle ha börjat med suggestiva ljud och hintat om mysteriet som finns, och sen skulle jag ha dragit på med pumpande musk och öst in alla balla expressiva bilder i ett svettigt montage, och sen PANG in med titeln. Kanske med en chockerande slutbild som utropstecken.

Sådärja, hoppas inte jag var för dissig :)
Berätta gärna här hur projektet framskrider!

Johannes Pinter sa...

...Och just det: engelskan. Varför?

Johannes Pinter sa...

Fredrik: såg på er hemsida att du ska orkestrera Mårlind/Steins nya Hollywoodrulle. Fantastiskt kul! DET måste du definitivt berätta mer om!
Komponerar du musik också, eller orkestrerar du bara? Är mycket intresserad av alla såna kontakter för framtida projekt!

Anonym sa...

Hej igen! Det var ord och inga visor, hehe, men tack för synpunkterna i alla fall. Tja, man gör vad man kan när man har nollbudget, men den ska såklart ljussättas och eftersynkas. Skulle vilja expandera manuset till långfilmslängd och göra den "på riktigt" någon gång. En bra trailer skulle kunna användas som demo för att sälja in projektet. Nu kom dock två små bebisar in i bilden, samt andra jobb och projektet är i viloläge så länge. Klurar även på en annan långfilmsidé i skräckgenren för tillfället. Ja, Shelter ser ut att kunna bli en bra rulle, ett kul uppdrag absolut. Jag är kompositör i första hand, men kan orkestrera då jag har klassisk skolning i grunden och har bl.a. skrivit ett par tre orkesterverk (ett har spelats av Radiosymfonikerna). Jag kommer ha med lite egna skräckklanger i Shelter, liksom jag hade i Snapphanar-projektet. Scenen där några Snapphanar är upphängda för att torteras har uteslutande min musik. Komponerar även musik till "Guiden", en ny svensk långfilm av den debuterande regissören Johan Jonason, som verkar bli en originell och skönt osvensk rulle. Har du något projekt på gång kan jag gärna skicka lite förslag. Några av mina låtar kan man höra på min profil på Filmcafé, och min profil på creativesection.com (sök på mitt namn)

Johannes Pinter sa...

Bra att du tog kritiken på rätt sätt. När folk önskar synpunkter brukar man kunna gå två vägar - säga att det är bra vad man än tycker egentligen, eller vara ärlig även om det kan svida lite. Det senare har jag kommit på att man kommer längst med.

Två bebisar? Bra jobbat!

Jo jag har flera projekt på gång, och skulle vara intresserad att höra vad du kan. Jag får lyssna igenom dina grejor på ställena du nämner.

Anonym sa...

Kul! Jag kan även maila över mp3or om så önskas!

Johannes Pinter sa...

Ja, maila över MP3or, det är bra. Maila dom en och en, annars blir det för trångt för mailboxen.

Anonym sa...

Sure thing, har inte din mail så om du droppar ett mail till mig på fredrik@decoyfilm.com så får jag din adress på köpet!

Fred Anderson sa...

Oj! Ska Banke förstöra utmärkta Breaking News? Med tanke på den extremt trista och långrandiga floppen Frostbiten så är det bara att beklaga :/

Anonym sa...

Hej hopp! Den här kommentar-tråden är rätt så gammal nu men jag tänkte bara meddela att man numera även kan lyssna på lite av min musik på "www.myspace.com/ffahlman" :-)