09 juni 2008

Alfredson vs Ajvide 2

Det första samarbetet gick ju bra. Tomas Alfredson regisserade John Ajvide-Lindqvists LÅT DEN RÄTTE KOMMA IN, och vann bl.a. första pris på Tribeca filmfestival.

Nu ska de göra film tillsammans igen. Knappts har Ajvide-Lindqvists nya bok MÄNNISKOHAMN kommit ut på bokdiskarna, så dyker nyheten upp att Alfredson ska göra den också.

Stämningsmässigt har de hittat varandra i LÅT DEN RÄTTE... Dock finns möjligen ett och annat att önska när det gäller skräckmomentet.
Ska bli kul att se hur diskussionens vågor kommer att rulla när filmen kommer ut i oktober!

3 kommentarer:

ahlgren sa...

Tjabba, jag recenserade MÄNNISKOHAMN exklusivt för Bibliotekstjänst för några veckor sedan. Får nog inte yttra mig så mycket om boken, då katalogen inte gått ut än. Men Lindqvist har ju helt klart utvecklat en egensinning suggestiv stil.

Johannes Pinter sa...

Ska bli kul att höra vad du tycker om den. Har inte läst den ännu, men kommer att införskaffa den inför semestern.

I novellsamlingen PAPPERSVÄGGAR har Ajvide en novell som heter EVIG/KÄRLEK. Har du läst den? Så fort jag fick höra om MÄNNISKOHAMN så tänkte jag på den. Den utspelar sig i ungefär samma trakter, och (gissar jag) har samma suggestiva stil. Den handlar om ett par som ett par som flyttar ut till en ärvd vinterbonad sommarstuga. Av en händelse finner mannen i paret på ett sätt att lura döden - med ödesdigra konsekvenser.

Även HANTERINGEN AV ODÖDA utspelar sig bitvis i samma miljö, när morfadern flyr med den uppgrävda lille sonsonen ut till sommarstugan.

Anonym sa...

http://www.apple.com/trailers/magnolia/lettherightonein/