26 april 2007

författardrömmar (?)

Hm. Har haft en cool filmidé i ett par år som jag inte fått riktig rätsida på. Titeln är EXIL, och har vissa... hm, sagoelement...
När jag efter visst rekande fann att den skulle bli för dyr och komplicerad att göra började jag tänka i seriealbumsbanor. Jag älskar att teckna, har viss fallenhet för det och har tecknat lite serier i mina dagar. Men de planerna la jag snart på hyllan, det skulle helt enkelt bli för omständigt att göra det också.

Så, häromdagen, dök idén upp: varför inte helt enkelt skriva den som roman? Jag har kommit in i skrivandet i och med filmmanusplitandet. Och så är jag road av att läsa böcker (även om det inte blir så hög frekvens på läsandet). Och som en parentes kan jag nämna att min far livnär sig på sitt författarskap - därmed inte sagt att jag skulle kunna skriva en bok...

En avgörande anledning är att om man skriver en bok så är man liksom klar när man satt sista punkten. Om man skriver filmmanus så BÖRJAR grovjobbet när man skrivit sista FADE OUT. Så tanken, som jag just nu leker med, är onekligen attraktiv. Jag har redan börjat stolpa upp historien.

Vi får se hur det går. Fortsättning följer...

5 kommentarer:

M sa...

Det känns som en naturlig utveckling, det där. Det mesta av det som tillämpas på manus (karaktärer, dialog, struktur m.m.) tillämpas lika väl i bokform. Och då är ju steget inte långt att faktiskt skriva en bok, där man har full kontroll över allting.

Johannes Pinter sa...

Sant, Mattias. Och inte minst är det ju attraktivt att skriva en bok ur tidsynpunkt - skriver man ett filmmanus så BÖRJAR jobbet när man satt sista punkten, medan man är KLAR då sista punkten är skriven i en bok.

Anonym sa...

Nja, det är väldigt få böcker som är klar med sista punkten. Ungefär lika många som det finns manus som är det...

Johannes Pinter sa...

Vad jag menade med det, Anonym, är att man nått slutmålet för produkten när man satt bokens sista punkt.
När man är färdig med ett manus så återstår hela processen att hitta producent och finansiärer. Sen ska filmen filmas och klippas och ljudläggas och fan och hans moster.
Men jag förstår din synpunkt att en bok inte är klar i och med den första genomskrivningen. Men där handlar det mest om att förbättra ett redan gjort jobb, något som måste göras på ett filmmanus också FÖRUTOM allt det jag nämnde och mer därtill.

Anonym sa...

Okej, nu är jag med...