07 april 2006

outline draft 2

Lyckades övervinna tveksamheterna som infann sig under utvecklingen av en outline av draft två på SPAM. Skönt.

Ibland måste man helt enkelt ta ett steg tillbaka för att komma framåt.
I mitt fall bestod steget "bakåt" av att läsa valda kapitel ur Syd Fields THE SCREENWRITERS WORKBOOK. Att svart på vitt återupptäcka vikten av Plotpoints, Midpoint och Pinches.

Jag skrev ner alla mina scener på lappar och flyttade runt dem lite. När jag sedan fått fram gedigna plotpoints och pinches och en bra midpoint så lade jag ut resten av scenerna emellan. Och så hade jag plötsligt hittat min struktur.
Som tur var behövde jag inte uppfinnan nya scener, utan de jag hade fungerade utmärkt, bara i lite ny ordning.

Så jag fick klart min outline och skickade iväg det till USA igår. Nu väntar jag på ett okej, alternativt ändringsförslag innan jag på allvar kan börja skriva den nya versionen av SPAM.

Shit, det kommer antagligen att ha gått ett år innan jag fått en säljbar version av manuset. Film är ingen business man ska syssla med om man vill ha snabba puckar i sitt liv :)

Inga kommentarer: