25 februari 2008

Per 'Oscar' Hallberg

Grattis till svenske ljudmixaren Per Hallberg som vann sin andra Oscar i natt för filmen BOURNE ULTIMATUM. Den första var för BRAVEHEART.

Här kan man läsa hans (och hans förvirrade medarbetares) Oscar-tacktal.

Här en intense fightscen. Jag tycker det låter som att Per använder samma braakljud flera gånger. Men jag kan ha fel.



Och så trailern (som har sin egen ljudläggning, så det är inget prov på Hallbergs jobb).

24 februari 2008

Hata TV4!

Jag hatar TV4 och deras avbrott i långfilmer.

Hatar! Hatar! HATAR!

Jag hatar förvisso alla reklamavbrott i alla tvkanaler. Men TV4s avbrott med reklam och mthrfckng nyheter och ännu mer reklam mitt i filmer (som gör att det tar i runda slängar en halvtimme att komma tillbaka) har en speciell plats i mitt hjärta!

Varenda gång jag ser långfilm på TV4 och det bryts på sagda sätt, så zappar jag bort och kommer inte tillbaka igen. En ren principsak.

18 februari 2008

Mera BECK!

Har inte världen fått nog av BECK? Efter 97 långfilmer (varav 79 med Peter Haber och Mikael Persbrandt) så trodde man att det var bra så.

Men nehej. Nu skrivs det på några nya. Se denna artikel.

De ansvariga säger att "det inte ska bli så många den här gången, och att de ska hålla högre ambitionsnivå, med mer action och högre budget".















Persbrandt till höger, Beck-filmseriens "mycket-vill-ha-mer"-producent-representant till vänster.

Jag tänker genast:

1) Ha, gotcha! De ERKÄNNER att ambitionsnivån inte var så hög på skiten de producerat hittills.

2) Hoppas att de byter ut regissörerna Hamrell, Lind Lagerlöf och Sundvall. Annars kommer de (utan att ha en aning om hur det gick till) gå ner sig i samma träsk som tidigare av ren slentrian. Men jag gissar att de kommer att ta in åtminstone Kjell "Sveriges actionkung" Sundvall igen. Och så kanske de plockar in Martin Asphaug som gjorde succéen "Tatuerad torso" (vad jag tycker om den smörjan går att läsa på annat håll i bloggen).

Jag bara hoppas att Persbrandt och Haber har stake nog att tacka nej, då de uttalat att de är klara med Beck. Men de är horor, så lita på att de står där med sina trenchcoats igen innan nån hinner säga "ekonomiskt oberoende".


Som en extra appetizer vill jag delge vad det står om BARNBECK på hemsidan growing people (nej, det handlar inte om en Lilla Jönssonliganifiering av franchiset). Läs och kom till ännu en insikt om filmserien som aldrig slutar rinna ut över sveriges befolkning:

"Det nyfödda barnets första avföring kallas för barnbeck eller mekonium. Barnbecket är mörkgrönt eller svart, segt och klibbigt. Normalt bajsar barnet inte i livmodern utan först efter födelsen. Barnbecket består av det som samlats i tarmen under den sista halvan av graviditeten. Färgen kommer från gallan, och i övrigt innehåller barnbecket koncentrerad mag- och tarmsaft, slem, och avstötta celler. Oftast bajsar det nyfödda barnet under det första eller andra dygnet."
Läs hela Growing people-artikeln här.

Beck är även en skön egensinnig artist som gjort många finfina låtar, som tex LOSER och WHERE IT'S AT (honom skulle jag gärna se mycket mer av!). Här videon till grooviga DEVILS HAIRCUT:

17 februari 2008

He was a quiet man


















Jag håller alltid ögonen öppna efter filmer med lite twistade mörka underdog-perspektiv.

Älskade FALLING DOWN.
Älskade THE MACHINIST.
Älskade DONNIE DARKO, PI och OLDBOY.

Och nu har jag hittat en ny rulle som jag kommer att veva nån gång då och då för att få inspiration och njuta av.

Titeln är HE WAS A QUIET MAN.














Christian Slater spelar den extremt hunsade och osäkre underdogen Bob Maconel. Han sitter dagen lång i en sån där arbets-kub man ser i OFFICE SPACE och hunsas av alla, mest av sin närmste överordnande. Han är lite förtjust i kontorstjejen Venessa (Elisha Cuthbert från "24"), som lagt märke till honom enkom för att han har en bobbel-hula-tjej ovanpå dataskärmen!

Bob mår inte bra. Hans enda vän är hans guldfisk, som pushar honom att han måste "göra det". Göra vadå? Jo, att verkligen använda den revolver som han dagligen laddar i sin kub medan han stirrar ut i kontorslandskapet. Men han blir alltid sittande utan att komma till skott (ursäkta ordvitsen)...

Så ännu en dag medan han laddar sin pistol, så dyker det upp en annan man på avdelningen och gör det som Bob hela tiden drömmer om. Mannen siktar och skjuter ner person på person tills vapnet klickar. Venessa är en av de som skjutits, men inte dött. Medan mannen laddar om för att slutföra sitt jobb, så skjuter Bob helt sonika ner mannen för att rädda Venessa.

Bob blir hjälte, befordrad, och vinner genom sitt hjältedåd även Venessas hjärta.

Men detta är ingen solskenshistoria. Lyckan varar inte för evigt. Och framför allt - you can't fix a broken man...














HE WAS A QUIET MAN tappar sig rakt in i mitt blodomlopp.

Historien är mycket väl turnerad; varje händelse har en väl avvägd mothändelse som gör att den får en mycket njutbar berättarrytm som växlar mellan good news och bad news.
Storyn är mörk, men det finns nyanser i mörkret, inte minst genom en god skopa svart humor.
Och så har narrativet en bra balans där verkligheten då och då dippar ner i Bobs point of view, så att man ser den ur hans lite tvistade psyke (lite som tex Donnie Darko).

Jag har alltid gillat Christian Slater, och här gör han ett störtskönt porträtt av en tunnhårig, plågad, skör underdog. William H Macy gör, till skillnad från många av sina filmer, INTE losern (som tex THE COOLER, EDMOND, MAGNOLIA eller FARGO) utan Bobs lite okänslige boss. Och Elisha Cuthbert är mycket bra som "tjejen som lyser upp ett rum med sitt leende" som blir totalförlamad efter nedskjutningen, men som väcker upp den mentalt förlamade Bob.

Den är otroligt snyggt plåtad, har en bunch läckra specialeffekter (regissören Frank Capello har eget postprod-bolag), och överlag mycket stämningsfull scenografi och ljussättning.

Musiken drar bitvis åt Portishead-ig triphop, där vissa partier totaldomineras av en suggestiv bas - jäkligt skönt!

Hemsidan till filmen hittar man här (vanlig) och här (flash).

Här trailern till HE WAS A QUIET MAN.
Den presenterar filmen rätt väl som den independentproduktion den är, men den har undvikit den suggestiva, mörka, destruktiva ton som filmen till mångt och mycket domineras av. Men hey, de ville väl locka lite fler än oss freaks, right?...

16 februari 2008

företagsfilm-knäck


Äntligen ett sånt där skamligt välbetalt beställningsknäck som man alltid hör om, men av nån anledning aldrig får lägga vantarna på själv.

Det är en företagsfilm för ett företag som heter TOOLS. Stommen blir en 3D-gubbe som heter Mr O. Han är nån sorts diskret super-fixare som med sin O-cave som headquarter rör sig över scandinavien och gör allehanda fantastiska superhjälte-insatser.

Mr O designas och animeras av Fido film, som plockat in mig som regissör för detta knäck.
Blir en del (roligt) slit under ett par månader, men sen kan man luta sig tillbaka och bara syssla med roliga saker resten av året!

14 februari 2008

the Happening

M Night Shyamalan verkar vara tillbaka i gammal god suggestiv ryslig stil.

I hans nya rulle THE HAPPENING börjar en massa människor att ta självmord utan uppenbar förklaring.

Coolt koncept, och av trailern att döma riktigt starkt:

Indy 4 trailer!!!!!

Varenda filmblogg värd namnet har väl denna nyhet på agendan. Men WTF, jag prisar gud och lägger också upp en länk till denna bootleg-trailer som plötsligt gjort entre på nätet.

INDIANA JONES 4: TRAILER

Bli inte förvånade om länken är död om nån dag eller två. Men det är iofs inte mer än drygt tre månader till premiären, så förr eller senare blir den väl officiell.

Stephen Chows nya

...heter CJ7, och är nån sorts mix av NÄRKONTAKT AV TREDJE GRADEN och GREMLINS med Chows patenterade slapstick-humor. Efter SHAOLIN SOCCER och KUNG FU HUSTLE så ser iallafall jag fram emot denna ruggigt mycket.

Här en teaser och en trailer som öker suget.





Lite mer Stephen Chow:

Först en märklig reklamfilm för San Miguel öl. Notera THE FLY-flirten på pack-shoten (eller... det kanske inte är meningen):



Här ett smak av SHAOLIN SOCCER - dvs fotboll på kung fu-vis:



Och så en skön fightscen från KUNG FU HUSTLE.

13 februari 2008

manusstrejken är över

Ja, det var väl bra att det löste sig. Hollywoods manusstrejk är över efter tre månader av nedlagda pennor (sen den 5 november).

Manusfackets medlemmar röstade på tisdagen huruvida man skulle godta motparten AMTPTs(Hollywoods producentförening) bud. Övertygande 92,5 % röstade för ett ja.

Den främsta framgången är att manusförfattarna får royalty på verk som sprids digitalt (tex via internet). Tidigare fick man ingenting.

Här en länk till Yahoo.com news-sida om det hela.

Här en länk till manusfackets sida.

10 februari 2008

Wall-E


En ny och mer uttömmande trailer har dykt upp för Pixars WALL-E. Klicka på denna länk för att se den.

Den förra teasern var helt okej, men inte på något sätt givande. Här får man lite story - även om jag i mitt stilla sinne undrar hur denna story ska kunna vara engagerande i 100 minuter utan något mer. Men antagligen finns det nån form av antagonist och dramatisk kurva som inte uppvisas här.
Hur som helst, den är väldigt fin. Och ljuddesignen står Ben STAR WARS Burtt för!

digital framtid nu!

Här en viktig debattartikel i Aftonbladet, skriven av Gunno Sandahl, kulturchef på Folkets Hus och Biografer.

Handlar kort och gott om vikten av att landets digitala biografer får det stöd och den utveckling de behöver, för att
1) ge hela landets befolkning tillgång till aktuell storfilm på stora dukar, och
2) för att stävja nedladdningshysterin som blir följden av att folk INTE får tillgång till aktuell film.

08 februari 2008

TIMBERRRR-lake

En riktigt skön superbowl-reklamfilm för Pepsi med Justin Timberlake som faller. Och flyger. Och släpas. Och...

Funkar som de bästa reklamfilmer alltid gör! Den är både underhållande som en kortfilm, och fyndig med sitt budskap.

reflektion: Den Utvalde


Är just nu lite inne på att kolla svensk spänningsfilm av olika kaliber. Senast i raden: DEN UTVALDE av och med Eric Donell, och som medregissör Martin Söder.

Jag är torsk på high concept-film, och denna drar åt det hållet.
OBS: SPOILERVARNING AHEAD!

Andreas "Ondskan" Wilson är intelligente polisaspiranten Johan som dras in i ett fall där allt tyder på att en seriemördare är elev på Uppsala universitet. Så han börjar jobba undercover som student för att infiltrera stället.

Om han finner mördaren? Well, vad tror du?...

Anslaget är inte dumt i filmen, och som en parentes så jobbade jag med en av regissörerna, Martin Söder, medan filmen var under inspelning. Han var producent på tv-programmet FORTET som jag klippte då, och han stressade mellan DEN UTVALDE och FORTET, och när han berättade om filmen så lär den som sagt mycket intressant.

När jag nu flera år senare ser den så kan jag bara säga: synd att de inte höll fokus på grundstoryn, då hade det kunnat bli en rätt bra film (dock med en stark smak av tidiga Johnny Depp-serien 21 JUMP STREET om unga snutar som går undercover i skolmiljö...).

DEN UTVALDE har flera problem, men skådisen Wilson (som ärligen inte har många uttryck på repertoaren) är inte ett av dem. Han är ju inte så bra, men heller inte dålig, bara rätt stel. Men hey, han SKA JU VARA en rätt stiff good guy i den här filmen.

Problem #1 är att man ska konstra till historien, göra den smartare och mer komplicerad än vad den egentligen är. Man har ett upplägg som funkar - ung polis går undercover för att hitta mördare bland elever på en skola.

Men detta har man inte vågat bygga på, utan istället har man fleshat ut historien och låtit seriemördaren till att börja med mörda ett antal vanliga människor utan någon gemensam nämnare. För att göra det ännu mer komplicerat så har mördaren iscensatt morden som olyckor så att det inte verkat vara mord.
Men sen slutar mördaren med det och börjar placera en konstig symbol vid sina offer för att utmärka sig (poliserna kommer på att han ändrat sitt beteende för att "det inte är roligt att mörda om ingen lägger märke till det").
Steg tre blir sen att mördaren mördar EN person på Uppsala universitet, men sätter inte sin symbol vid offret. Det är detta som gör att poliserna (smarte Johan) drar slutsatsen att "mördaren nog går på universitetet, för han vill inte utmärka sig för nära sitt eget hem". Hmm...

Nå, det är detta som gör att Johan sen får gå undercover på skolan, med hans nye buddy polischefens goda minne. Nån kille verkar mystisk (regissören Eric Donell spelar denne misstänkte), så Johan blir polare med honom och hans kompisar.

Problem #2 är att den är så rörig. Jag förstår att man vill göra den så smart man bara kan. Men man får inte göra det för smart, till nackdel för logik och sammansättning. Storykarusell som följer när Johan väl landat i skolmiljön orkar jag inte ens förmedla, det blir för dumt. Men det innefattar bland annat:
  • två tjejer som campar i mörka skogen
  • en bögintrig
  • en kärleksintrig
  • polisen Johan som har existentiellt grubbel för att han beskylls för att vara elitistisk (ett tema som visar sig vara det som även fäller mördaren)
  • osmarta ledtrådar
  • allehanda misstänkta
  • många helikopterbilder över Uppsala
  • irrelevanta beteenden när det är som mest spännande
  • slutuppgörelse på tak/skurk som faller från tak och dör

Problem #3 är Eric Donell. Han regisserar, och det säger jag inget om. Men han har skrivit det förvirrande manuset, och jag undrar hur en producent kunnat släppa igenom det... Javisstja, dessutom ÄR han ju producent och har också klippt, ljudlagt och castat filmen. Och sjunger på några låtar i filmen. Och allt detta är väl också okej.

MEN så spelar han som sagt seriemördaren Joakim också. Och DÄR borde nån ha klivit in och sagt stopp. För Donell är ingen vidare skådis. Han är inte urkass, men han är övertydlig och poserande, och man ser att han tycker lite för mycket om att vara Ond för att det ska vara nyttigt för karaktärens trovärdighet; det är stirr, och det är allvarlig samtalston, och diaboliska leenden. Allt hämtat ur amatörboken PLAYING BAD GUYS FOR DUMMIES.


Scen ur DEN UTVALDE: "Mördarens motiv..."

Problem #4 är att mördaren inte har något vidare motiv. Heck, släng in ett "ta över världen" eller "hämnas på min pappa" och jag köper det every time.

Här har Eric Donell nån förvirrad elitisktisk harang på slutet om typ survival of the fitest. Men detta har ingen bäring i hans praktiska värv. Man ser en blind kvinna dö genom att falla ner i ett hiss-schakt. Men i övrigt finns inget som pekar på detta motiv i hans andra dåd. Det är spridda offer, som han dessutom till en början INTE VILL att det ska märkas att det är mord (dvs maskerade som olyckor) - varför då predika ett ställningstagande över huvudtaget om man markerat att man inte vill att morden ska märkas?
Man skulle tvinga manusförfattare Donell att tvångstitta på filmen SE7EN en hel vecka: där finns en mördare med ett liknande motiv OCH offer som illustrerar detta motiv på ett mycket tydligt sätt.

Inom parentes ska jag säga att jag blev lite kallsvettig ett ögonblick, när mördaren maskerade sina mord som olyckor. Jag tänkte: shit, här bränner de mitt alibi för att göra ACCIDENT MAN! Men det visade sig inte vara någon fara. Många filmer har innehållit förtäckta mord. Dessutom handlar DEN UTVALDE inte om mördaren, utan det är bara ett tillfälligt tillvägagångssätt, som mördaren dessutom släpper när filmen börjat. Och dessutom är olyckorna i min historia en del av något större och mer komplext.
Så jag fortsätter lugnt att skriva på mitt manus :)

Och just det - sa jag förresten att det i filmens sista scen visar sig att polischefen i hemlighet är Johans pappa, och att man lägger upp bollen på straffpunkten för en uppföljare?
Vi får se vad institutets konsulenter tycker om den saken - nu sitter ju inte Marianne Ahrne där längre som när denna film fick stöd...

04 februari 2008

spring break

Har bokat upp en skön semestertripp med familjen idag. En vecka på Gran Canaria över påsk. Ser fram emot softande i sol på strand och vid pool, och god paella och svalkande cerveza. Bara stänga av allt utom autopiloten.
Blir en fin belöning efter allt manusslit (även om jobbet långt ifrån är klart).

02 februari 2008

Irene Huss-Tatuerad torso

Kollade in senaste försöket i raden av svenska filmsnutar.

Hon heter Irene Huss, och är inte desillusionerad, frånskild och medelålders, utan en smart och företagsam kvinna som tränar asiatisk kampsport och har en fin familjesituation inkl make som häller upp ett glas rödvin när man kommer hem efter en tuff dag på jobbet. Och hon har Lasse Brandeby som chef.

Är det bra då?
Nä.
Jag ska försöka motivera mig. Detta kommer att innebära vissa SPOILERS, så om du vill se filmen oskuldsfull som ett barn så ska du sluta läsa här!

Here we go:
En manlig torso (kropp utan huvud, armar och ben) med en asiatisk tatuering hittas ilandfluten. Denna synkar med några mördade och stympade fnask från förr, och så är karusellen igång.
Irene Huss tar hand om fallet, och spåren leder till Danmark, där hon träffar några poliser (som omedelbart blir misstänkta) och en japansk tatuerare som jobbar på en bögattiralj-butik (också misstänkt).
Av en fantastisk slump så kommer en granne till Irene och beklagar sig strax innan Danmarksresan: hennes tonårsdotter har åkt för att modella i Köpenhamn, och nu är hon försvunnen.
Givetvis spårar Irene upp granndottern som börjat jobba som callgirl. Tjejen gråter och vill hem, men ska bara göra ett jobb till. Nästa dag hittar Irene henne mördad av - tada! - torso-mördaren!
Plötsligt har fallet blivit personligt. Mördaren siktar in sig på Irene - och Irenes hårdrocksjungande tonårsdotter.

Hos ett offer hittar Irene hemmavideos där man ser - en av de danska poliserna som skrikskrattande cirkelsågar sig igenom och gröper ur några offer!
Men sen hittar man denne galning mördad! Nu finns det en ny mördare, som visar sig vara - en obducent på polishuset! Denne har typ adapterat den andres stil.
Nu söker obducent-mördaren upp och tar fast Irenes dotter: han ska döda henne.
Men vad händer? Jo, den japanske tatueraren som Irene blivit kompis med dödar obducent-mördaren, på samma brutala stympningssätt (mest för att hjälpa Irene)!
Det slutar med att ingen åker fast, och Irene ger japanen alibi.

Vilken jävla sörja säger jag bara:

Man har TRE olika mördare som mördar varann.

Någon motiv (som brukar vara ganska viktigt i mördarfilmer) finns överhuvud taget inte: spridda offer som några fnask, en bög, en bög till som lyckades smita från mördaren, Irenes grannes fnaskande dotter, och Irenes egen dotter. I nån scen har mördaren en mörk djävulsdyrkar-huva på sig, men det får ingen förklaring.

Att mördaren mitt i filmen plötsligt börjar fokusera på Irene Huss har ingen som helst logik! Visst, om det INTE blev personligt skulle det inte bli mycket till spänningsfilm - men DET FINNS INGEN FILM i det här manuset, då allting är för osammanhängande och baserat på slumpen!

Man hittar ledtrådar i form av en serie teckningar, där mördaren ritat av ett avkapat manshuvud i olika stadier av förruttnelseprocessen (jo, det planteras av obducenten är duktig på att rita i filmens början). Man känner då igen den mördade mannen som torson tillhör, men detta avritade huvud hittas aldrig...

Att dessa goa göteborgspoliser ens får ihop detta fall är helt obegripligt, då polisarbetet mest består av indicier som man tursamt nog får att gå ihop.

Filmskaparna har inte lyckats skapa nån stämning att tala om.
I några scener smiter Irene ifrån de misstänkta danska poliserna och rör sig som en Ensam Vit Utsatt Kvinnan på bakgator i Den Farliga Danska Undre Världen - vilket mest består av att hon promenerar förbi ett fönster som visar nån pub, eller en regnblank gata med några kvinnor i korta kjolar. Ingen som helst atmosfär eller egentlig fara, mer Kalle Blomqvist.

Några minnesvärda moments:
I en scen läxar Irene upp några biffiga MC-knuttar (medelst asiatisk kampsport) som munfuckar granndottern på ett horhus. Stenhård brud som kan ta vara på sig själv? Nja, snarare en skitlöjlig scen som nån idiot tyckte funkade på papper. Läge att ta fram skämskudden!

I en annan scen letar Irene och några kolleger efter mördaren på en båt. Irene går ner under däck (där mördaren är), men det är lite mörkt. Vad gör en göteborgs-polis i en sån situation? Jo, signalerar att man kommit för att ta fast skurken, men att man är i en ofördelaktig underlägesposition genom att gasta till sina kolleger att "fan vad mörkt det är här nere". Hmm...


När jag grunnar på denna film blir jag främst deprimerad av två anledningar:
1) detta manus har gått igenom ett antal instanser. Men ingen jävel har sett att det läcker som ett såll. Och detta är inte den enda - det kommer typ 10 filmer till! Var det här den historien av de 10 som mest var värd biorelease så vågar jag inte tänka på kvaliteten på resten! Och tänk hur många BRA filmer som nu INTE får göras för att Irene Huss ska bre ut sig.
2) När den kom ut på DVD så hamnade filmen omedelbart som nummer 1 på både hyr- och försäljningstoppen i DVD-butikerna. Vad säger det om den svenska videopubliken? Hur konkurrerar man med det? Samma kväll gick GÖTA KANAL 2 på TV4, och denna gjorde mig ännu mer deppad.

Jovisstja. En positiv sak kan jag säga. Angela Kovacs är riktigt bra i huvudrollen. Hon har ett bra ansikte, en naturlig pondus och ett fint bett i replikerna.

Här är trailern för TATUERAD TORSO:

01 februari 2008

blogg: svenskläraren kommenterar

SVENSKLÄRAREN KOMMENTERAR består av fyra - tada! - svensklärare, som reflekterar över allehanda grejer. Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte läst knappt nåt inlägg hos dem.

Men här är ett som jag bara var tvungen att länka till, då den i allra högsta grad gäller den svenska filmbranschen och de historier som däri berättas och premieras.

Här finns inlägget. Läs och tänk till.

Det handlar kort och gott om filmatiseringar, barndomskildringar, och oförmågan att se bortom "den yttre igenkänningsfaktorn" dvs platsen där historien utspelar sig. Och varför det i Sverige inte görs en RATATOUILLE eller en SAGAN OM RINGEN - historier som folk i allra högsta grad kan ta till sig och relatera till, trots att de inte innehåller "rökrutor, Hej Matematik! eller tuffa bimbotjejer i åttan"...

Partytrick

Ett garanterat nytt trick som får upp stämningen på vilket party som helst.

Eller iallafall något som får folk att snacka...